طراحی کاتالوگ

کاتالوگ یا کالانما، کتابچه‌ای تبلیغاتی است که به شما برای بازاریابی و معرفی محصولات کسب‌وکارتان کمک زیادی می‌کند. شما می‌توانید لیستی از خدمات شرکت خود را در یک کاتالوگ عرضه کنید و به مشتریان و طرف‌داران کسب‌وکار خود ارائه دهید.
اگر می‌خواهید تمامی محصولات شرکت خود را با قیمت و تصاویر آن ها به مشتریان ارائه دهید، استفاده از کاتالوگ انتخابی بسیار مناسب خواهد بود. شما می‌توانید در نمایشگاه‌های تجاری و یا کنفرانس‌های مختلف، کاتالوگ شرکت خود را میان علاقه‌مندان پخش کنید. کاتالوگ به مخاطبان این امکان را می‌دهد که با همه فعالیت‌ها و خدمات شرکت شما به طور دقیق آشنا شوند و توصیفی همه‌جانبه از اهداف و فعالیت‌های شرکت به دست آورند.

کاتالوگ چیست و چه تفاوت هایی با بروشور دارد؟

کاتالوگ در واقع کتابچه‌ای است که برای بازاریابی و تبلیغات به کار می‌رود و در آن لیستی دقیق و کامل از همه فعالیت‌ها یا خدمات و محصولات شرکت‌ها ارائه می‌شود. کاتالوگ ابزاری بسیار قدرتمند برای تولیدکنندگان و صاحبان کسب‌وکار محسوب می‌شود.
شاید شما هم گاهی اصطلاح کاتالوگ و بروشور را به‌جای هم به کار ببرید؛ اما دقت کنید که این دو ابزار تبلیغاتی با هم متفاوت‌اند. اگر مایل باشید محصولی خاص را به طور دقیق و با جزئیات زیاد به مشتریان خود ارائه کنید، استفاده از بروشور انتخاب مناسب‌تری است؛ اما اگر ترجیح می‌دهید که مشتری به طور گسترده و با تمام محصولات شرکت شما آشنا شود، طراحی کاتالوگ بیشتر به کمک شما خواهد آمد. در واقع شما باید باتوجه‌به نوع مخاطبتان تصمیم بگیرید که از بروشور استفاده کنید یا کاتالوگ. اگر قصد معرفی کلی و گسترده‌ای از کسب‌وکار خود را دارید، کاتالوگ گزینه بهتری برای انتخاب خواهد بود؛ اما اگر قرار است فقط یک محصول یا خدمت خاص را به طور دقیق به مشتریان معرفی کنید، بهتر است که بروشور طراحی کنید.

طراحی کاتالوگ چه اهمیتی دارد؟

تصور کنید برای بازاریابی و معرفی شرکت خود به یک نمایشگاه تجاری رفته‌اید. آیا افراد می‌توانند تک‌تک توضیحات شما را راجع به فعالیت‌های کسب‌وکارتان به‌خاطر بسپارند؟ بدون شک یک کتابچه مصور به آن ها برای انتخاب کالا یا خدمت مورد نیازشان کمک بیشتری خواهد کرد. علاوه بر این ارائه کاتالوگ ظاهری شکیل به کار شما می‌بخشد و با ایجاد یک تصویر رسمی از شرکت شما، حس اعتماد بیشتری در ذهن افراد شکل خواهد داد. ذکر دقیق قیمت و ویژگی‌های کالاها در کاتالوگ باعث می‌شود که مشتریان راحت‌تر بتوانند راجع به محصول موردنیاز خود اطلاعات کسب کنند. به‌این‌ترتیب دیگر لازم نیست که زمان زیادی را صرف جست‌وجوی قیمت‌ها و ویژگی‌های محصولات شرکت کنند. این امر دسترسی آن ها را به خدمات شرکت شما افزایش می‌دهد و باعث پیشرفت در کسب‌وکار خواهد شد.
طراحی کاتالوگ حرفه ای با آرش گرافیک
طراحی یک کاتالوگ حرفه ای اصول بسیاری دارد که آرش گرافیک به آن مسلط است

سفارش و تعرفه طراحی کاتالوگ

اگر به دنبال داشتن یک کاتالوگ حرفه ای هستید می‌توانید سفارش طراحی کاتالوگ شرکت خود را به طراحان وبسایت طراحی آنلاین آرش گرافیک بدهید.

چه مواردی باید در کاتالوگ ثبت شوند؟

چه اقلامی باید در طراحی کاتالوگ درج شوند؟
موارد مهمی که در طراحی کاتالوگ حرفه ای باید درج شوند کدامند؟
کاتالوگ باید یک کتابچه کارآمد برای پاسخ‌گویی به سؤالات مخاطبان باشد. مواردی از قبیل جنس، رنگ، قیمت، ویژگی‌ها و شرایط نگهداری محصول باید در کاتالوگ ذکر شوند. کاتالوگ نماینده‌ای از شرکت شما نزد مشتریان است که به پرسش‌های آن ها راجع به محصولات و خدمات شرکت پاسخ می‌دهد. پس سعی کنید در ارائه اطلاعات دقیق باشید و سؤالاتی که ممکن است برای افراد مطرح شوند را پیش‌بینی کنید. اطلاعات کاملی به مشتریان ارائه کنید. برای مثال راجع به نحوه استفاده از محصول و شرایط نگهداری آن به‌گونه‌ای ساده و قابل‌فهم نکات مهم را قید کنید. بسته به محصول موردنظر می‌توانید از نحوه نصب آن هم به‌صورت تصویری دستورالعملی ساده ارائه کنید تا به مشتریان برای استفاده درست از محصول کمک کند. همچنین کاتالوگ باید حاوی اطلاعات تجاری شرکت باشند. وجود مواردی مانند لوگو، نام تجاری، نام محصولات و خدمات، آدرس پستی و الکترونیکی و اطلاعات تماس ضروری است. رزومه شرکت، عنصر مهم دیگری است که باید در کاتالوگ ذکر شود. ارائه رزومه در بازاریابی و تبلیغات به شرکت شما وجهه خوبی می‌دهد و باعث افزایش اعتماد و شناخت مشتریان نسبت به کسب‌وکارتان می‌شود.

طبقه بندی اطلاعات در طراحی کاتالوگ چگونه است؟

طبقه بندی اطلاعات در طراحی کاتالوگ
چه مواردی از اطلاعات باید در کاتالوگ یک شرکت درج شود؟

اطلاعات تماس و آدرس شرکت را در صفحه آخر کاتالوگ وارد کنید. اطلاعات تماس، از موارد موردنیاز مشتریان جهت خرید یا مشاوره هستند؛ بنابراین بهتر است در جایی قرار داده شوند که توجه مخاطبان را جلب کند و به‌سادگی در دسترس باشند.
برای معرفی هر محصول قسمتی جداگانه اختصاص دهید و ویژگی‌هایی از محصول مانند رنگ، ابعاد و قیمت آن را به‌صورت منظم و خوانا طبقه‌بندی کنید. صفحه‌بندی و ایجاد فهرست هم به طبقه‌بندی مناسب اطلاعات کمک زیادی خواهد کرد.

طراحی کاتالوگ چه اصولی دارد؟

طراحی کاتالوگ حرفه ای شامل اصولی است که برخی از آن‌ها را در زیر توضیح داده ایم:

۱. پیش از هر چیز، مخاطبتان را بشناسید!

اول‌ازهمه باید تعیین کنید که کاتالوگ مد نظرتان قرار است به دست چه کسانی برسد. تعیین نوع مخاطب امری ضروری است چرا که باعث می‌شود تا بتوانید درباره طراحی کاتالوگ و ساختار آن بهتر تصمیم‌گیری کنید. برای مثال اگر می‌خواهید خدمات خود را به یک شرکت تجاری بزرگ و رسمی ارائه کنید، باید از ساختارهایی جدی‌تر و تخصصی‌تر کمک بگیرید. کامل بودن و همه‌جانبه بود در این مواقع اهمیت بیشتری دارند. چون باید بتوانید با معرفی همه خدمات و ارائه یک رزومه قوی، تأثیر خوبی بر روی مشتری خود بگذارید. همچنین اگر هدف شما از ساخت کاتالوگ جذب مشتریان بیشتر و افزایش شهرت شرکت است، باید از طراحی‌های خلاقانه‌تر و نه‌چندان رسمی استفاده کنید. برای جذب مشتریان جدید، لازم نیست کاتالوگ طولانی و قطور باشد. چون طولانی بودن کاتالوگ ممکن است برای افراد خسته‌کننده باشد و مانع توجه کامل آن ها شود؛ بنابراین تشخیص نوع مخاطب می‌تواند حتی بر روی ساختار و طراحی کاتالوگ هم تأثیر بگذارد.

۲. به کاتالوگ خود جاذبه تصویری بدهید.

از تصاویر خاص و رنگ‌های چشم‌نواز کمک بگیرید. با مشورت با یک طراح گرافیک حرفه‌ای، طراحی مناسبی را برای کاتالوگ خود انتخاب کنید که هم با اهداف شما سازگاری داشته باشد و هم مخاطبان بیشتری را به سمت خود بکشاند. رنگ مناسب کسب‌وکار خود را بشناسید. برای کاتالوگ‌های رسمی‌تر از رنگ‌های تیره‌ای مانند قهوه‌ای، مشکی و خاکستری استفاده می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید آن‌قدرها هم رسمی به نظر نیایید، از رنگ‌های خنثی و ملایم استفاده کنید.
طراحی‌های روی جلد کاتالوگ باید با حساسیت بیشتری انتخاب شوند. طراحی روی جلد افراد را با محتوای کلی کاتالوگ آشنا می‌کند. پس سعی کنید از انتخاب طراحی‌های بی‌ربط پرهیز کنید و باتوجه‌به محتوای کاتالوگ برای طرح روی جلد تصمیم بگیرید. برای این کار محتوای کاتالوگ و فعالیت‌های شرکت خود را برای یک گرافیست شرح دهید و از کمک او در جهت یافتن یک طرح مناسب بهره‌مند شوید. در واقع ساخت کاتالوگ از فعالیت‌های محبوب طراحان هم محسوب می‌شود!

۳. با یک تیر دو نشان بزنید!

شما می‌توانید هم‌زمان با ارائه نسخه چاپی کاتالوگ، افراد را به وب‌سایت شرکت خود هم ارجاع دهید. به‌این‌ترتیب هم بازدید افراد از وب‌سایت شرکت بیشتر می‌شود و هم می‌توانید تصاویر بیشتری را از محصول به مشتریان ارائه دهید. این امر با قراردادن یک کیو آر کد بر روی بروشور به‌راحتی امکان‌پذیر است. در این صورت افراد با اسکن کد وارد وب‌سایت شرکت می‌شوند و می‌توانند اطلاعات کامل‌تری از محصولات به دست آورند. هم چنین با سایر فعالیت‌های کسب‌وکارتان هم بیشتر آشنا خواهند شد.

۴. از تصاویر با کیفیت استفاده کنید.

برای ثبت تصاویر محصولات خود از یک عکاس حرفه‌ای کمک بگیرید. تصاویر را باکیفیت ذخیره و از آن ها برای ساخت کاتالوگ استفاده کنید. زاویه مناسبی را برای نمایش محصول خود انتخاب کنید که به مشتریان نمایی کامل از محصول ارائه دهد. از چاپ تصاویر بی‌کیفیت در کاتالوگ پرهیز کنید. کاتالوگ آبروی شرکت شماست! هر چه از عکس‌های حرفه‌ای‌تری استفاده کنید فروش بیشتری هم از محصولات خواهید داشت.

۵. خلاقیت در طراحی را فراموش نکنید.

کاتالوگ های خلاقانه بیشتر دیده می‌شوند، با ایجاد یک کاتالوگ خاص، فرایند بازاریابی ساده‌تر خواهد بود و مشتریان بیشتری به فعالیت‌های شما علاقه‌مند خواهند شد.

چه مواردی بر قیمت کاتالوگ ها موثرند؟

جنس کاغذ و گرماژ آن، تعداد صفحات، ابعاد کاتالوگ و تعداد نسخه‌های فیزیکی آن، از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت کاتالوگ هستند. نوع صحافی و استفاده از جلوه‌های ویژه گرافیکی هم بر قیمت کاتالوگ تأثیر زیادی می‌گذارند. همچنین برای طراحی کاتالوگ، هزینه دستمزد طراح و گرافیست را هم باید در نظر بگیرید. واضح است که هر چه طراحی حرفه‌ای‌تری بخواهید باید هزینه بیشتری را برای چاپ و طراحی اختصاص دهید. البته شک نکنید که در بازاریابی اختصاص دادن بودجه برای این قسم هزینه‌ها سرانجام به سودتان تمام خواهد شد!

فاو آیکون وبسایت طراحی آنلاین آرش گرافیک

وبسایت طراحی آنلاین آرش گرافیک با دارا بودن کادری مجرب بصورت غیرحضوری (دورکاری) آماده انجام کلیه امور طراحی گرافیک، طراحی لوگو، طراحی سایت، مدیریت پیج اینستاگرام، سئو و بهینه سازی سایت برای شما مشتری محترم می‌باشد. جهت مشاوره و سفارش طراحی یا اطلاعات تکمیلی با ما در تماس باشید:

مقالات ما

سیستم های رنگی RGB و CMYK
آرش فرشاد

سیستم های رنگی RGB و CMYK

در این مطلب می‌خواهم یک تعریف کلی از سیستم های رنگی RGB و CMYK در طراحی گرافیک برای شما مخاطبین

No more posts to show
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.