یکی از ابزارهای بسیار مناسب و محبوب برای انتقال پیام، کارت پستال است، طراحی کارت پستال می‌تواند یک کارت حرفه ای بوجود بیاورد. کارت‌پستال می‌تواند در رویدادهای مختلف استفاده شود و حاوی پیام تبریک یا تسلیت باشد. دریافت کارت‌پستال به طور معمول در افراد حس خوشایند و خاطره انگیزی ایجاد می‌کند. ارسال کارت‌پستال بیشتر به همراه هدیه یا گل صورت می‌گیرد. طراحی و ارسال کارت‌پستال در سراسر جهان اهمیت بالایی دارد.

خوب است بدانید ارسال کارت‌پستال به‌قدری متداول است که در بسیاری از کشورها شرکت‌هایی برای دیزاین آن وجود دارند. در این شرکت‌ها نویسندگان، ایده‌پردازان و طراحان خلاقی مشغول به کار هستند و با همکاری هم سفارش‌ها مشتریان را طراحی و چاپ می‌کنند.

 

تاریخچه کارت پستال

تعریف تاریخچه کارت پستال چیست؟

تاریخچه کارت پستال را تعریف کنید؟

در برخی از منابع گفته شده است که کارت‌پستال برای اولین‌بار در سال ۱۸۶۹ در اتریش عرضه شد. در آن دوران، کارت‌پستال، فقط ابزاری برای یک مکاتبه مختصر و کم‌هزینه‌تر بود. چرا که بیشتر آن ها دارای تمبر بودند و این تمبر به آن ها اعتبار دولتی می‌بخشید. در نتیجه دیگر لزومی به استفاده از پاکت نامه وجود نداشت. پیش از پیشرفت عکاسی، کارت‌پستال‌ها دارای نقش‌های تزئینی مختلفی بودند؛ اما پس از آن هنر عکاسی رواج بیشتری گرفت و به‌جای نقاشی‌های دستی، از عکس‌های متنوع در طراحی کارت‌پستال استفاده شد.

جالب است بدانید در سال ۱۹۰۴، چیزی حدود ۱۶ میلیون کارت‌پستال در هفته از پستخانه عبور می‌کرد! در این دوران طرح‌های روی کارت‌پستال‌ها بیشتر شامل مناظر، آثار هنری و عکس‌های هنرمندان می‌شد. البته در سال‌های بعد، جنگ حتی به کارت‌پستال‌ها هم رحم نکرد! علاوه بر کاهش استفاده از آن یا در زمان جنگ جهانی اول و دوم از کارت‌پستال‌ها حتی برای مکاتبات و ارسال پیام‌های جنگی هم استفاده می‌شد. مثل کارت روزا که در دوران فاشیسم برای خبر کردن مأمورها کاربرد داشت. پس از جنگ‌های جهانی استفاده از کارت‌پستال رونقی دوباره گرفت و به‌کارگیری آن تا به امروز ادامه دارد.

 

موارد استفاده از کارت پستال

کارت‌پستال با اهداف مختلفی به کار می‌رود و می‌تواند در شرایط متنوعی ارائه شود؛ اما به‌طورکلی موارد استفاده از کارت‌پستال عبارت‌اند از:

۱. استفاده برای تبلیغات

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از کارت‌پستال، فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی محسوب می‌شود. ارسال کارت‌پستال از طرف شرکت‌ها در مناسبت‌های مختلف، تأثیر بسیار مطلوبی روی مشتریان می‌گذارد و روشی مناسب برای معرفی کسب‌وکار محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای مشتریان خود به مناسبت‌های مختلف کارت‌پستال طراحی و ارسال کنید. همچنین می‌توانید با ارسال هدیه‌های تبلیغاتی به همراه یک کارت تبریک، کسب‌وکارتان را به افراد جدید معرفی کنید. این‌گونه معرفی می‌تواند تأثیر زیادی بر پیشرفت شرکت‌های کوچک داشته باشد.

همچنین فراموش نکنید مناسبت‌هایی مانند عید نوروز، شب یلدا، اعیاد مذهبی و ملی و… بهترین زمان برای استفاده از کارت‌تبریک‌های تبلیغاتی است. همچنین می‌توانید با ارسال یک کارت‌پستال از افراد موردنظر برای حضور در رویدادهای شرکت خود دعوت کنید. این روش، نوعی بازاریابی شخصی محسوب می‌شود و ارتباط درونی مشتریان با کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد.

۲. برای یادبود و یادگاری به دوستان یا اعضای خانواده

همان‌طور که می‌دانید، یکی از راه‌های ابراز محبت به اطرافیان، ارسال کارت‌پستال است. تصور کنید فردی که دوستش دارید از شما دور است و به حضور فیزیکی او دسترسی ندارید، بدون شک با ارسال یک کارت‌پستال به‌خوبی می‌توانید دلتنگی خود را به او نشان دهید.

تفاوت این نوع از کارت‌پستال با نوع پیشین در این است که در طراحی کارت تبریک دوستانه، شما می‌توانید از محتوای شخصی‌تری استفاده کنید. علاوه بر استفاده از جملات و متون خصوصی‌تر، می‌توانید از تصاویر و عکس‌های خاص خودتان برای طراحی کمک بگیرید. برای مثال در آمریکا برای تبریک سال نو، افراد کارت‌پستال‌هایی با عکس‌هایی خانوادگی طراحی می‌کنند و برای اقوام و نزدیکان می‌فرستند. در این کارت‌های تبریک، افراد شرح حالی از زندگی‌شان ارائه می‌دهند و برای مخاطب خود سالی خوش و مبارک آرزو می‌کنند.

 

 کارت پستال آنلاین

با افزایش اهمیت کارت‌پستال‌های تبلیغاتی، کارت پستال آنلاین از محبوبیت زیادی در بین افراد برخوردار شد. باتوجه‌به این که برای ارسال کارت‌پستال آنلاین، نیازی به چاپ آن نیست، کارت‌پستال را می‌توان در تعداد زیاد و با هزینه‌ای بسیار کم برای مشتریان ارسال کرد.

طراحی کارت پستال آنلاین یک بازاریابی به‌صرفه را برای شما ممکن می‌کند. شما با کمی خلاقیت و شخصی‌سازی کارت‌پستال، می‌توانید توجه مشتریان و مخاطبان هدف را به خود جلب کنید.

 

اصول مهم در طراحی کارت پستال

طراحی و چاپ کارت‌پستال، مخصوصاً کارت‌پستال تبلیغاتی باید توسط افراد متخصص در این حوزه انجام شود. هرچند برای یک طراحی حرفه‌ای توجه به نکات زیادی لازم است، اما در حالت کلی اصول مهم در طراحی کارت‌پستال عبارت‌اند از:

۱) برای طراحی کارت پستال های اداری، از رنگ‌ها و فونت‌های رسمی‌تر استفاده می‌شود. بهتر است طرح کارت‌پستال با فعالیت‌ها و اهداف شرکت متناسب باشد.

۲) از لوگو و نام تجاری شرکت در طراحی کارت‌پستال‌های اداری استفاده کنید و محتوای موردنظر را مختصر و شفاف بیان کنید.

۳) از رنگ‌هایی متناسب با لوگوی شرکت در طراحی کمک بگیرید و از قالب و اندازه‌های اداری و رسمی برای چاپ استفاده کنید. برای رسمی‌تر کردن ظاهر کسب‌وکار خود کارت‌پستال‌ها را با کاغذهایی با گرماژ بالا تهیه کنید.

۴) برای تهیه کارت‌پستال‌های دوستانه و خانوادگی از رنگ‌های متنوع و چشم‌نواز استفاده می‌شود.

۵) برای انتخاب طرح روی جلد کارت‌پستال می‌توانید از طرح‌های مناسبتی یا شخصی کمک بگیرید. استفاده از تصاویر مناظر طبیعی یا نمادهای فرهنگی و ملی در طراحی این نوع از کارت‌پستال بسیار رایج است.

۶) فونت، رنگ متن و همچنین محتوای کارت‌پستال را باتوجه‌به مناسبت ارسال کارت‌پستال، انتخاب کنید.

۷) می‌توانید به سلیقه خود از قالب‌ها و ابعاد غیراداری در طراحی کارت پستال استفاده کنید. زیبایی در این نوع کارت‌های تبریک یا تسلیت اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مثال می‌توانید برای کارت‌پستال و هدایای خود تم تعیین کنید و هماهنگی چشم نوازی خلق کنید.

 

قیمت طراحی کارت پستال

قیمت طراحی کارت‌پستال به فاکتورهای زیادی بستگی دارد؛ اما نوع چاپ کارت‌پستال و جنس کاغذ آن از مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در قیمت کارت‌پستال است. کاغذ کتان، گلاسه و کرافت از انواع نسبتاً رایجی هستند که برای چاپ کارت‌پستال مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید کارت‌پستالی که سفارش می‌دهید ماندگاری فیزیکی بیشتری داشته باشد، از کاغذهایی با گرماژ بالا استفاده کنید. البته واضح است که برای تهیه این نوع کارت‌پستال هزینه بیشتری باید اختصاص دهید.

تبلیغات یکی از ابزارهای مؤثر رشد و توسعه یک کسب‌وکار است. ارسال کارت‌پستال تبلیغاتی به مشتریان یا مخاطبان هدف شما می‌تواند، یک تبلیغ بسیار خوب و نسبتاً کم‌هزینه باشد؛ زیرا افراد بیشتری با کسب‌وکار شما آشنا خواهند شد و به سوددهی بالاتری خواهید رسید. به همین دلیل بهتر است که طراحی کارت پستال خود را به طراحان حرفه‌ای بسپارید و هرگز به سراغ طرح‌های آماده و رایگان موجود در اینترنت نروید و دیزاین کارت‌ خود را به افراد متخصص بسپارید.

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه‌های اجتماعی:

LinkedIn
WhatsApp

مقالات ما

میخوای یه گرافیست قوی بشی؟

اگر دارید به حرفه ای شدن در طراحی گرافیک فکر می‌کنید بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید. امروزه

فتوشاپ چیست؟

فتوشاپ چیست؟ فتوشاپ یا Photoshop یک نرم افزار کاملا حرفه‌ای در زمینه عکس می‌باشد که توسط شرکت ادوبی ( تولیدکننده

طراحی کارت ویزیت ساده

در مقاله آموزش طراحی کارت ویزیت قصد دارم که یک ویدئو آموزشی طراحی کارت ویزیت سطح مبتدی را با شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرش فرشاد

آرش فرشاد

طراح گرافیک با رویکرد دیزاین نشانه

من آرش فرشاد هستم موسس وبسایت طراحی آنلاین آرش گرافیک و آکادمی بلیز لرن، عاشق خلق ایده‌های ناب و نو، اینجام تا تجاربم رو در اختیار شما دوسداران طراحی گرافیک و مهارت‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار بدم.

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.