تاریخچه لوگو اپل ((بررسی کامل لوگو Apple))

میخوای بدونی تارخچه لوگو اپل چیه و چطوری یه همچین لوگو شیک، مینیمال و منحصر بفردی امروزه بوجود اومده و همه رو حیرت زده کرده؟ تو این مقاله 0 تا 100 لوگو اپل رو با هم بررسی میکنیم.
طرح لایه باز سربرگ و کارت ویزیت میخوای؟
کافیه وارد لینک زیر بشی و PSD انواع فایل لایه باز رو با قیمت بسیار کم بخری!

همه چیز در مورد لوگو اپل

یکی از بهترین شرکت های تولید کننده انواع لوازم الکترونیکی که به دلیل داشتن ویژگی هایی منحصر به فرد، جایگاه بسیار خوبی بین خریداران داره، شرکت اپل Apple هست. این شرکت فعالیت خودش رو از سال ۱۹۷۱ میلادی توسط دو جوان به نام های استیون گَری وازنیَاک  (Stephen Wozniak) و استیو جابز (Steven Jobs)  آغاز کرد.

بعد از ۶ سال تلاش، اولین رایانه تخصصی و منحصر به فرد توسط این دو جوان در سال ۱۹۷۷ میلادی تولید و معرفی شد. این رایانه شخصی با نام رسمی و تجاری Apple Computer Inc وارد بازار شد. بعد از اون، برند اپل انواع رایانه ها رو با مشخصات و ویژگی هایی منحصر به فرد و خاص طراحی و روانه کرد. بدیهی هست که هر برند و شرکتی برای شناخته شدن نیاز به لوگو داره که این موضوع در مورد برند اپل هم صدق می کنه. بنابراین صاحبان این شرکت، برای طراحی لوگو برند اپل اقدام کردند.

برند اپل در حال حاضر در سراسر دنیا به دلیل لوگوی زیبایی که داره، مورد توجه خریداران و طرفداران زیادی قرار گرفته. طراحی منحصر به فرد این لوگو به صورتی است که حتی افرادی که از لوازم الکترونیکی اپل هم استفاده نمی کنند، این لوگو و برند رو به خوبی می شناسند. هر لوگویی که طراحی میشه، تاریخچه مربوط به خودش رو داره که در ادامه به بررسی کردن کامل تاریخچه لوگو اپل می پردازیم.

 

طراحی اولین لوگو اپل

لوگو اپل اولین بار توسط Ronald Wayne به صورت یک تصویر که نیوتن در زیر درخت قرار گرفته و یک سیب که به شاخه درخت متصل شده، طراحی شد. با وجود این که این لوگو در ابتدا زیبا بود، اما بعد از مدتی استیو وازنیک  و استیو جابز تصمیم گرفتند که یک لوگوی ساده تر و مرتبط با محصولات مختلف خودشون داشته باشند.

به همین دلیل بعد از اون در سال ۱۹۷۷ میلادی یک طراح دیگر به نام Rob Janoff یک لوگوی سیب گاز زده با طرح رنگین کمان طراحی کرد و تا سال ۱۹۹۹ میلادی همین لوگو مورد استفاده قرار می گرفت. ویژگی این لوگوی جدید این بود که برخی از طراحان عقیده داشتند که نیمی از تصویر چهره صاحب این برند یعنی استیو جابز در قسمت گاز زده لوگو دیده میشه.

علاوه بر این، ویژگی مهم این لوگو این هست که از ابتدا با مشکل و چالش هایی روبرو شد. در واقع یکی از مشکلات این لوگو این بود که روی نسخه قدیمی محصولات این برند، با رنگ بژ دیده می شد. اما بعد از این که رایانه های لوگو به صورت ساده تر طراحی شد، استفاده از لوگوی Rainbow با ظاهر مدرن و جدید محصولات مختلف این برند سازگار و متناسب نبود.

حتی با وجود این که برند اپل در اون زمان ادعا داشت که کامپیوترهای اون تصاویر رو به صورت رنگی نمایش میده و کیفیت تصویر بسیار بالایی داره؛ اما استفاده از یک لوگوی چند رنگی برای این برند مناسب و جالب نبود. به همین دلیل تصمیم گرفتند که تغییرات کوچکی روی این لوگو ایجاد بشه.

 

تاریخچه لوگو اپل

تاریخچه لوگو اپل

یکی از مهم ترین عواملی که کمک می کنه یک طراح لوگو یا افرادی که علاقه به طراحی لوگو دارند، توی کار خودشون موفق بشن، بررسی کردن لوگو برندهای مختلف هست. هر لوگویی یک تاریخچه ای داره که لوگو اپل هم از این قاعده مستثنی نیست. تاریخچه لوگو اپل به شرح زیر هست:

 

طراحی لوگو اپل در سال ۱۹۷۶ میلادی

اولین لوگو اپل توسط رونالدوین طراحی شد. طراحی این لوگو بدین صورت بود که نیوتن زیر درخت سیب نشسته و یک سیب هم از شاخه درخت آویزان شده. بعد از اون طراحی لوگو به فرد دیگری به نام جانوف سپرده شد. جانوف تغییرات عمده ای روی این لوگو ایجاد کرد و باعث شد که یک طرح جدید از اپل دیده بشه.

طرحی که توسط جانوف طراحی شد، یک سیب گاز زده با رنگ های مختلف و به صورت رنگین کمانی بود. هدف از استفاده از رنگ های مختلف این بود که نشون بده که رایانه های شرکت اپل از رنگ های مختلف پشتیبانی می کنه و قابلیت نمایش رنگ ها با بهترین کیفیت رو داره. از این لوگو از سال ۱۹۷۹ میلادی تا سال ۱۹۹۷ میلادی به صورت مستمر استفاده می شد.

 

طراحی لوگو اپل در سال ۱۹۹۷ میلادی

در سال ۱۹۹۷ میلادی از یک لوگو و طرح جدید به صورت سیب گاز زده و به صورت تک رنگ و با رنگ سیاه استفاده شد. به طور کلی هدف از طراحی سیب گاز زده این بود که گاز زدن یک سیب زندگی انسان را متحول کرده و شرکت اپل نیز قصد داره که با استفاده از تکنولوژی زندگی انسان ها و بشر رو متحول کنه.

همچنین استفاده از رنگ مشکی برای لوگوی اپل به این دلیل بود که این لوگو رو بشه برای سایر محصولات جدید و مدرن که نقره ای رنگ هستند، هم استفاده کرد. این لوگوی جدید برای اولین بار روی محصولات جدید برند اپل که در اون زمان IMAC بود، حک شد.

 

طراحی لوگو اپل در سال ۱۹۹۹ میلادی

در سال ۱۹۹۹ میلادی یک بار دیگه لوگو تغییرات جزئی روی لوگوی اپل ایجاد شد. این تغییرات روی رنگ لوگو اپل ایجاد شد. بدین صورت که سال ۱۹۹۹ میلادی رنگ لوگو به رنگ آبی تغییر پیدا کرد و تا سال ۲۰۰۳ میلادی هم از این رنگ برای لوگو روی محصولات مختلف اپل استفاده می شد.

 

لوگو اپل در سال ۲۰۰۷ میلادی

تغییر بعدی که روی لوگو اپل اعمال و ایجاد شد، مربوط به سال ۲۰۰۷ میلادی بود. تا سال ۲۰۰۷ میلادی همچنان از رنگ آبی برای این برند استفاده می شد. با این تفاوت که حاشیه دور اون به صورت حالت شیشه ای طراحی شد و تاثیر زیادی در جذابیت این لوگو داشت. از اون زمان به بعد همچنان از این طرح جدید لوگو استفاده میشه و تغییرات جدیدی روی اون اعمال نشده.

 

بررسی دلیل موفقیت لوگو اپل

بررسی دلیل موفقیت لوگو اپل

یکی از مهم ترین ویژگی لوگو برندهای مختلف این هست که در صورت نیاز و با توجه به تغییرات مختلفی که در عرصه های مختلف ایجاد میشه، تغییر می کنند. برخی از این تغییرات عمده و به صورت کامل هستند؛ به صورتی که بعد از ری دیزاین شدن، با یه لوگوی کاملا جدید و خاص روبرو هستید.

اما در برخی موارد برخی از لوگوها صرفا تغییرات کوچیکی روی اون ها اعمال میشه، و شامل تغییرات زیادی نیست و ظاهر اولیه اون حفظ میشه. لوگو اپل جز لوگوهایی هست که سال هاست تغییرات زیاد و بزرگی روی اون اعمال نشده. این ویژگی یکی از مهم ترین عواملی هست که باعث موفقیت برند اپل شده. چرا که این لوگو مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی داره که شامل موارد مهم زیر هست:

 

۱. طراحی حرفه ای اپل

با وجود این که لوگو اپل در نگاه اول ساده هست، اما جذابیت منحصر به فرد و خاصی داره که باعث متمایز شدن اون نسبت به لوگوی برندهای دیگه میشه. به صورتی که حتی افرادی که محصولات این برند رو خریداری و استفاده نمی کنند، به خوبی این لوگو رو میشناسند و حتی به عنوان یک برند لاکچری و خاص از اون یاد می کنند.

 

۲. طراحی اصولی لوگو اپل

طبق بررسی های انجام شده، لوگو اپل با استفاده از نسبت طلایی (golden ratio) یا عدد فی برابر با ۱.۶۸۱ و با تکیه به این نسبت طراحی شده. این عدد از حاصل تقسیم عدد بزرگ تر به عدد کوچک تر، برابر با حاصل تقسیم جمع اون عدد بر عدد بزرگ تر به دست میاد. به طور کلی هر زمان که از این نسبت برای طراحی طرح های مختلف استفاده بشه، یک طراحی اصولی پشتش هست و نتیجه هم زیبا و منحصر به فرد خواهد بود. برای طراحی لوگو اپل هم از این نسبت استفاده شده و به همین دلیل با یک لوگوی منحصر به فرد با طراحی اصولی روبرو هستیم.

 

۳. منحصر به فرد بودن لوگو اپل

بسیاری از لوگوها که امروزه روی محصولات مختلف مشاهده می کنید، بسیار پیچیده و حتی ناخوانا هستند. در صورتی که لوگو اپل این گونه نیست و حتی به دلیل سادگی، منحصر به فرد و خاص شده است. همین ویژگی تاثیر بسیار مثبتی در موفقین این برند و محصولات مختلف اون داشته.

 

کلام آخر

یکی از لوگوهای منحصر به فرد و جذاب که در سراسر دنیا شناخته شده، برند اپل و محصولات با کیفیت و منحصر به فرد اون هستند. این برند یک لوگوی زیبا و منحصر به فرد داره که از ابتدای طراحی شدن تا امروز، تغییرات مختلفی روی اعمال شده. توی این مقاله به طور کامل به بررسی تاریخچه لوگو اپل و ویژگی های مختلف این لوگو پرداخته شد.

لطفا از آرش گرافیک حمایت کنید:
آرش فرشاد

آرش فرشاد هستم، عاشق خلق ایده های ناب و جدید، علاقه بنده در گرافیک بصورت اختصاصی سمت طراحی لوگو هست و در این حوزه تجربیاتی دارم که می‌خوام با شما دوستان عزیز به اشتراک بزارم.

انواع کارت ویزیت
کارت ویزیت های لایه باز با فرمت PSD ((طراحی شیک و حرفه ای))
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *