طراحی منو کافه به عنوان اولین المان از کسبوکار شما که به طور مستقیم با مشتری ارتباط برقرار میکند، اهمیت زیادی دارد. شما با طراحی یک منو کافه خوب علاوه براینکه کسبوکارتان را لاکچری و حرفهای نشان میدهید، میتوانید به صورت مدبرانه سفارشات مشتری را هم هدایت کنید و از این طریق به سود بیشتری برسید. در این گفتار با آرش گرافیک همراه شوید تا پنج نکته اساسی برای طراحی حرفه ای منو کافه را یاد بگیریم.
آیا منو تمام کافهها شبیه یکدیگرند؟
قبل از هر چیز باید یادآوری کنیم، از آنجایی که کاربرد اصلی منو معرفی محصولات و خدمات است، برای طراحی یک منو حرفه ای در ابتدا شما باید آشنایی کاملی با نوع خدمات و کسبوکارتان داشته باشید به همین دلیل قبل از ذکر نکات مهمی که در رابطه با طراحی منو کافه باید بدانید.
در ابتدا به تعریف کافه رستوران و کافه تریا به عنوان دو نمونه کافه که منوی متفاوتی دارند میپردازیم و تفاوت خدمات این مکانها را بررسی میکنیم تا بتوانیم منویی متناسب با نوع خدمات این مکانها طراحی کنیم.
به نظر شما تفاوت کافه تریا و کافه رستوران در چیست؟

در تعریف کافه تریا، میتوان گفت کافه تریا اصطلاحاً محلهایی برای صرف غذاهای فستفودی، انواع نوشیدنی و خوراکیها هستند که معمولاً مشتری در پیشخوان کافه غذا را انتخاب میکند و هزینه مربوط به آن را میپردازد، کافهتریا معمولاً پرسنل کمی دارد و فقط در بعضی از آنها سلفسرویس برای سرو غذا تدارک دیده شده است.
در مقابل کافهرستورانها فضاهای شیکتر و بزرگتری هستند که انواع غذاها و نوشیدنیها را در منو خود ارائه میدهند، سفارش گیری در کافهرستورانها توسط پرسنل انجام میشود و در این مکانها فضاهای مخصوصی برای سرو غذا در نظر گرفته میشود. بنابراین طراحی منو کافه تریا طبیعتاً با طراحی منو کافه رستوران تفاوت های بسیاری دارد بعضی از مهمترین این تفاوت ها عبارتاند از:
- کافهرستوران عموماً از منو کافهتریا گستردهتر است و تنوع غذایی بالاتری دارد.
- منو کافه تریا معمولاً در اندازه بزرگ روی پیشخوان یا دیوار ورودی کافه نصب میشود ولی منو کافه رستوران در اندازه کوچک روی میز قرار میگیرد یا توسط پرسنل کافه به مشتری داده میشود.
- طراحی منو کافهرستوران معمولاً دیزاین شیکتر و حالت شکیلتری دارد.
در طراحی حرفهای منو کافه باید به این نکات توجه کنید:

در ادامه این مطلب مهمترین مشخصات یک منو حرفهای کافه را در قالب پنج نکته اساسی متذکر میشویم. بهتر است مقاله ” مهم ترین نکات تخصصی برای طراحی حرفه ای منو ” را هم مطالعه بفرمایید.
1. طراحی گرافیکی حرفه ای اولین کلید درخشش منو کافه
دیزاین منو کافه شما نقش تأثیرگذاری در میزان رغبت مشتری برای سفارش غذا و نوشیدنیها دارد. در حقیقت جلوه بصری منو شما در نوع برداشت مشتری از کسبوکار شما مؤثر است، در رابطه با طراحی گرافیکی منو کافه به موارد زیر توجه کنید.
الف) انتخاب رنگ
رنگ منوی کافه شما باید هماهنگی مناسبی با تم رنگی کافه شما داشته باشد. به بیان دیگر نوع دکوراسیون و رنگهای بهکاررفته در فضای کافه باید هارمونی مناسبی با رنگهای استفاده شده در منو داشته باشد تا ظاهر کلی کسبوکار شما شیک و هماهنگ به نظر برسد. ترکیب رنگی منو کافه باید در عین جذابیت از گویایی محتوای منو نکاهد چون مشتری برای ثبت سفارش باید قادر باشد به راحتی محتوای منو را بخواند.
ب) تایپوگرافی مناسب
تایپوگرافی منو باید جذاب و در عین حال کاملاً واضح و خوانا باشد. در طراحی منو کافه برای درج قیمتها از فونت ریزتری نسبت به اسامی خوراکیها استفاده کنید. اگر در تایپوگرافی منو خود از چند فونت مختلف استفاده میکنید منو خود را پارت بندی کنید تا ظاهر منو آشفته به نظر نرسد.
ج) منو کافه را شلوغ نکنید.
در یک نظرسنجی از مشتریان کافهرستورانها مشخص شد که مشتریان نسبت به منوهایی که فضای خالی بیشتری دارند احساس بهتری دارند. در واقع، خواندن یک منو شلوغ و گیجکننده برای مشتری خوشایند نیست و ممکن است تأثیر منفی بر سفارش او بگذارد.
2. استفاده از تصاویر، منو کافه شما را خواندنی تر می کند.
به طور کلی میتوان گفت یک منوی مصور دیزاین جذابتری از یک منو تایپوگرافی دارد، بعلاوه همانطور که میدانید تصاویر از کلمات گویاتر هستند و استفاده از تصاویر در منو کافه میتواند خوانایی منو را افزایش دهد و اطلاعات دقیقتری از نوع خوراکیها به مشتری ارائه دهد، یک منو مصور که با تصاویر زیبا و مرتبط دیزاین شده است، میتواند در تحریک اشتهای مشتری هم تأثیر مثبت بگذارد و او را به ثبت سفارش بیشتر تشویق کند.
3. اصول هدایت سفارش مشتری را در طراحی منو کافه رعایت کنید.
این یک امتیاز جادویی در طراحی منو کافه است که شما با رعایت بعضی از نکات میتوانید در سفارش مشتری دخالت کنید و سفارش او را به سمت آیتمهای مورد نظرتان هدایت کنید، برخی از نکات مهم در این رابطه عبارتاند از:
الف) تنظیم آیتمها بر اساس زاویه دید.
معمولاً در منوهای فارسی مشتری منو را مانند یک کتاب از راست به چپ مطالعه میکند، بنابراین در نگاه اول بیشتر توجه مشتری به سمت راست قسمت بالا و سپس وسط صفحه جلب میشود. قرار دادن آیتمهای ویژه در این بخشها از منو میتواند به ثبت سفارش بیشتر آن آیتمها کمک کند.
ب) آیتم های منو کافه را بیشتر توضیح دهید.
یکی از مهمترین نکاتی که در طراحی منو کافه اهمیت دارد این است که دقیقه به مشتری بگویید که قرار است چه چیزی را میل کند، در بسیاری از اوقات زمانی که مشتری به یک آیتم جدید در منو کافه برخورد میکند که تا به حال آن را سرو نکرده برای انتخاب آن آیتم دچار تردید میشود و درواقع به خاطر اینکه ممکن است آن آیتم جدید مزه خوبی نداشته باشد از سفارش صرفه نظر میکند، برای حل این مشکل میتوانید اطلاعات مختصری از آیتمهای غذایی در اختیار مشتری بگذارید برای مثال مواد اولیه را در قالب یک تصویر کوچک در کنار آیتم نمایش دهید.
ج) قیمت ها را به هیچ عنوان برجسته نکنید.
درج قیمت با فونت برجسته در کنار هر آیتم میتواند احساس منفی به مشتری بدهد و سفارش او را تحتالشعاع قرار دهد. به جای درج قیمتها با فونت بزرگ، علائم اقتصادی مانند$ و قرار دادن تعداد صفرهای زیاد جلوی قیمتها، سعی کنید قیمتها را مختصر و کمرنگ در طراحی منو به کار ببرید.
4. بازاریابی از طریق منو کافه نباید فراموش شود.
منو شما علاوه براینکه در نوع برداشت و طرز فکر مشتری درباره کسبوکار شما مؤثر است میتواند با داشتن بعضی از ویژگیها به یک المان تبلیغاتی قدرتمند برای کسبوکار شما تبدیل شود. اولین قدم برای استفاده تبلیغاتی از منو طراحی یک دیزاین شیک و حرفهای برای آن است، در طراحی منو کافه از درج لوگو به شکل برجسته در منو غافل نشوید؛
لوگو شما تصویر ماندگاری از خدمات شما در ذهن مشتری میسازد بنابراین یکی از المانهای مهم یک منو حرفهای داشتن لوگو منحصربهفرد است. به علاوه شما میتوانید با درج اطلاعاتی از خدماتتان در گوشهای از منو مشتری را مشتاقتر کنید، در گوشهای از منو خدمات ویژه مانند ارسال با پیک رایگان یا اجرای موسیقی زنده در کافه یاد کنید و به طور غیرمستقیم از منو برای بازاریابی استفاده کنید.
5. محتوا منو را بهینهسازی کنید.
شما با ارائه یک محتوا مناسب و قابل درک در کنار یک دیزاین شیک میتوانید یک منو حرفهای و تأثیرگذار خلق کنید. برای بهینهسازی محتوا منو کافه به موارد زیر توجه کنید. قبل از خواندن ادامه مقاله با عرض کنم که برای سفارش طراحی میتوانید با ما از طریق چت آنلاین و واتساپ در تماس باشید.
الف) منو را برای راحت دیدن مشتری پارت بندی (بخش بندی) کنید.
هر اندازه که منو شما شامل غذا، دسر و نوشیدنیهای بیشتری باشد احتمال اینکه مشتری برخی از آیتمهای منو شما را اصلاً نبیند افزایش مییابد. برای حل این مشکل، منو خود را پارت بندی کنید و غذاها، دسرها و نوشیدنیهای سرد و گرم را در پارتهای جداگانه قرار دهید.
ب) معرفی آیتم های ویژه باید کاملا بر اساس برنامه باشد.
چینش آیتمهای منو شما نباید به صورت تصادفی باشد. این شما هستید که باید با طراحی حرفهای منو کافهتان پرفروشترین و خاصترین آیتمهایتان را به مشتری پیشنهاد بدهید تا او را به یک مشتری ثابت تبدیل کنید. بنابراین هنگام طراحی منو کافه روی آیتمهای پرفروش که طیف گستردهتری از ذائقههای مختلف را راضی میکند به طور ویژه مانور دهید مثلاً در کنار نام آیتم از کلمه ویژه، مخصوص یا سفارشی استفاده کنید.
ج) آیتم های منو کافه را با اشتیاق بیشتر معرفی کنید.
مشتری شما نسبت به تکتک کلماتی که در منوی کافه شما به کاررفته است واکنش نشان میدهد، پس اگر شما به جای نام چیزبرگر از چیزبرگر ایتالیایی با پنیر اضافه استفاده کنید، احتمالاً مشتری رغبت بیشتری برای سفارش چیزبرگر پیدا خواهد کرد. مشتری کافه شما را انتخاب کرده است و در یک قدمی ثبت سفارش قرار دارد بنابراین دلیلی ندارد که تبلیغات شما را باور نکند، پس در محتوا منو خود از آیتمهای مختلف با القاب و صفات ویژه نام ببرید.
سخن پایانی
طراحی منو علاوه بر افزایش میزان سوددهی از طریق ثبت سفارشات بیشتر میتواند به دریافت نتایج بهتر از بازاریابی و تبلیغات هم کمک کند. در این گفتار پنج نکته اساسی برای بهبود نتایج طراحی منو کافه را ارائه دادیم که با نظر گرفتن آنها میتوانید یک منو حرفهای برای کافه رستوران خود طراحی کنید.