آنچه که لوگوی شما را به یک معرفِ قدرتمند و لیدر ماندگار برای برندتان تبدیل میکند مهارت در چگونگی ایجاد یک لوگو جذاب و ماندگار است، البته جذاب و ماندگار بودن تنها ویژگیهای یک لوگو حرفهای نیستند.
یک لوگو حرفهای باید تابع قوانین طراحی لوگو بر اساس روانشناسی اشکال و رنگها و همچنین قوانین گویایی محتوا باشد تا پیام و ارزشهای برند شما را به صورت صریح و شفاف منتشر کند. در این گفتار به ویژگیهای یک لوگو حرفه ای از جنبه هماهنگی با دستاوردهای روانشناسی اشکال در طراحی لوگو میپردازیم.
چرا روانشناسی اشکال در طراحی نشانه اهمیت دارد؟
تحقیقات نشان میدهد که وقتی انسان تصاویر مختلف را برای اولین بار میبیند واکنش ذهن او به تصاویر مختلف از نظر یادآوری و ماندگاری متفاوت است، راز این تفاوت ذهنیت در مقابل تصاویر گوناگون در چگونگی پردازش تصاویر توسط مغز انسان و فاکتورهای دخیل در قدرت حافظه مانند درگیری احساسات، درک عمیق مفهوم و… نهفته است.
در سادهترین تفسیر، ماندگاری اطلاعات یک تصویر در ذهن انسان بسته به میزان گویایی آن تصویر، درگیری احساسات و عواطف و درک مفهوم درست از آن تصویر متفاوت خواهد بود. به همین دلیل طراحی لوگو حرفه ای که از اصول انتقال مفاهیم توسط اشکال و رنگها تبعیت میکند، نیازمند به داشتن اطلاعات و دانش کافی در این زمینه است.
اشکال و خطوط جزء پرطرفدارترین المانهای تشکیل دهنده لوگو هستند، اگر شما از اشکال و خطوط در طراحی لوگو برندتان به درستی استفاده نکنید ممکن است پیام برند شما برای مخاطب قابل شناسایی نباشد و حتی لوگو شما نامفهوم و گیجکننده به نظر برسد.
دقت کنید هنگامیکه از خطوط و اشکال در کنار تایپوگرافی استفاده میکنید باید وضوح و مقیاسپذیری لوگو را مورد توجه قرار دهید. استفاده از اشکال هندسی بدون داشتن استراتژی میتواند احساسات و افکار منفی را درباره برند شما افزایش دهد و با کاهش وضوح لوگو، انتظارات شما از طراحی لوگو را با نتایج منفی مواجه کند.
هر کدام از اشکال هندسی مورد استفاده در طراحی نشانه چه مفهومی دارند؟
درست مانند فونتها و رنگها، اشکال نیز جنبه مهمی از طراحی لوگو حرفه ای هستند و میتوانند ایدهها را به نمایش بگذارند، احساسات را منتقل کنند و در ذهن مخاطب حک شوند. حال سؤال این است که چگونه میتوانید از شکل برای تأثیرگذاری بر افکار و نظرات مشتریان خود از طریق طراحی لوگو استفاده کنید؟
روانشناسی اشکال در نشانه مجموعهای از اطلاعات تجربی و اثبات شده است که میتواند به تأثیرگذاری بیشتر لوگو، اعتمادسازی برای مخاطب و جلبتوجه او به سمت ارزشها و خدمات برند شما مؤثر باشد. بر اساس روانشناسی اشکال در نشانه، خطوط عمودی، دایرهها، مربعها و مثلثها همگی معانی مختلفی را منتقل میکنند.
شما میتوانید برای انتقال پیام برندتان از اشکال هندسی متفاوتی استفاده کنید و با طراحی یک لوگو تخصصی جریان فکری مخاطب را به سمت اهداف برندتان هدایت کنید و بیشترین تأثیر را بر ذهنیت و رفتار او بگذارید. برای انتقال مفاهیم با استفاده از اشکال به موارد زیر توجه کنید.
روانشناسی استفاده از دایره، بیضی یا حلقه
دایرهها یکی از رایجترین اشکالی هستند که در طراحی لوگو مورد استفاده قرار میگیرند. دایرهها در بسیاری از لوگوهای تحسینشده جهان وجود دارند. طبق اصول روانشناسی اشکال در نشانه استفاده از دایره در طراحی لوگو میتواند مفاهیم زیر را القا کند:
- دایره به خاطر کامل بودن و گاها احاطه دیگر المانها و جزئیات لوگو میتواند حس تکامل و وحدت را منتقل کند، بنابراین استفاده از دایره در طراحی لوگو باعث میشود برند شما اصیل و کامل به نظر برسد.
- دایرهها و بیضیها نسبت به اشکال هندسی زاویهدار مانند مربع و مثلث ظاهر نرمتری دارند و حس صمیمیت و دوستی را به مخاطب منتقل میکنند.
- دایرهها، حلقهها و بیضیها همگی میتوانند نشاندهنده اتحاد و همبستگی باشند و فراگیر بودن پیام برند شما را به نمایش بگذارند.
- لوگوهای دایرهای برای استراتژیهای تبلیغاتی که ایدههای مثبت و یکپارچه را تشویق میکنند مناسب هستند و به القای انرژی مثبت و حس صمیمیت کمک میکنند.
روانشناسی اشکال مربع و مستطیل در نشانه
مربع یکی دیگر از شکلهای ذاتاً محبوب در طراحی لوگو است. از آنجایی که برخی از ایمنترین چیزها در جهان مربع شکل هستند، مانند گاوصندوقها، خانهها، جعبهها و… استفاده از مربع یا حتی یک مستطیل میتواند برای القای اعتماد در مخاطبانی که به دنبال انتخاب یک برند قدرتمند و ایمن هستند کافی باشد. مربعها برای به تصویر کشیدن ایدههای مرتبط با تناسب، تعادل و نمایش حرفهای بودن استفاده میشوند.
- اگر این عناصر را با خطوط و فونتهای گرد ترکیب کنید، میتوانید ایدهای از ثبات، تعادل و قابلیت اطمینان را منعکس کنید.
- استفاده از مربع یا مستطیل در طراحی لوگو میتواند نشاندهنده نظم، هماهنگی و قانونمندی باشد.
- طبق اصول روانشناسی اشکال در نشانه، مربع و مستطیل نشاندهنده چارچوب و دنبال کردن یک استراتژی قدرتمند هستند و میتواند پیام هدفمندی را القا کنند.
روانشناسی استفاده از مثلث در طراحی نشانه
بر اساس اصول روانشناسی اشکال در نشانه، استفاده از مثلث در طراحی لوگو میتواند منعکسکننده خلاقیت و پویایی برند شما باشد. اگرچه استفاده از مثلث برای طراحی نشانه متداول نیست اما بعضی از برندهای بزرگ دنیا توانسته اند با استفاده از آن لوگویی منحصربهفرد و خلاقانه ایجاد کنند. به عنوان مثال مثلث مورد استفاده در طراحی لوگو شرکت هواپیمایی دلتا نشاندهنده سرعت و حرکت است.
کار کردن با اشکال مثلثی ممکن است هم سخت باشد و هم ریسک تأثیرگذاری لوگو را بالا ببرد، زیرا بیشتر کسبوکارها به این فکر میکنند که مشتریانشان تا حد امکان احساس امنیت کنند، در طراحی نشانه، مثلث میتواند برای انتقال مفاهیم زیر قابل استفاده باشد.
- مثلث میتواند نشاندهنده نظم و هماهنگی باشد و به برند شما شخصیتی منحصربهفرد ببخشد.
- مثلث در زوایای مختلف معانی متفاوتی را القا میکند، از هماهنگی و برنامه محوری تا خلاقیت و پویایی همگی مفاهیمی هستند که در قالب یک مثلث منعکس میشوند.
- همچنین استفاده از مثلث در طراحی لوگو میتواند نمادی از طبیعت و طبیعتدوستی باشد و حس سرزندگی و نشاط را منعکس کند.
روانشناسی استفاده از خطوط در طراحی نشانه
استفاده از خطوط عمودی، افقی و مورب هم در روانشناسی اشکال در نشانه جایگاه خاصی دارد، خطوط در طراحی لوگو بسیاری از برندهای معتبر دنیا به چشم میخورند. هر کدام از انواع خط در طراحی نشانه با هدف مشخصی به کار میروند. اگرچه در ظاهر یک خط ساده ممکن است تنها القاءکننده یک مفهوم باشد اما زاویه قرارگیری خطوط و محل آنها در لوگو میتواند منعکسکننده افکار و مفاهیم متفاوتی باشد. نکات زیر خلاصهای از مفاهیم استفاده از خطوط در طراحی نشانه است.
- استفاده از خطوط عمودی در طراحی نشانه منعکسکننده نظم، قدرت و اقتدار یک برند باشد.
- استفاده از خطوط افقی در طراحی نشانه میتواند القاکننده احساس آرامش، اعتماد و اطمینان باشد.
- بر اساس روانشناسی اشکال در نشانه، خطوط منحنی در طراحی لوگو نشاندهنده حرکت، پویایی و خلاقیت هستند.
- خطوط مورب نیز میتوانند در طراحی لوگو المانهایی از هیجان و جنبش را به نمایش بگذارند و پویایی لوگو را افزایش دهند.
- استفاده از خطوط مارپیچ میتواند نشاندهنده خلاقیت و نوآوری باشد و تفکر تجددگرایی و فاصلهگیری از افکار قدیمی را القا کند.
- خطوط زیگزال هم که ترکیبی از خطوط مورب هستند، نشاندهنده هیجان، حرکت و پویایی و گاها آشفتگی و خشم هستند.
نکات مهم در استفاده از اشکال در طراحی نشانه
اشکال مورد استفاده برای طراحی لوگو تنها به خطوط و اشکال هندسی محدود نمیشوند، اشکال دیگر مانند علائم ریاضی، پیکان، ایموجیهای مختلف هم میتوانند در طراحی نشانه به کار بروند. نکته مهم در طراحی نشانه توسط اشکال این است که باید با دانش کافی و بررسی تمام ایدهها برای طراحی لوگو با اشکال اقدام کنید و در استفاده از اشکال؛ رنگ و اندازه آنها به نکات زیر توجه کنید:
۱. گویایی و وضوح
در طراحی نشانه اشکال هندسی، خطوط و… باید در اندازهای مورد استفاده قرار بگیرند که وضوح و مقیاسپذیری لوگو در حد مطلوبی حفظ شود.
۲. مفهوم شناسی
هنگام استفاده از اشکال مختلف در طراحی نشانه به ماهیت و استراتژی برند توجه داشته باشید و از اشکالی که احساسات و مفاهیم مرتبطی را منعکس میکنند در کنار هم استفاده کنید.
۳. محوریت
ترکیب اشکال، خطوط، حروف و رنگها همگی باید حول محور اصلی انتقال پیام کسبوکار بچرخند. استفاده از اشکال و علائمی که مفاهیم متضادی را انعکاس میدهند میتواند باعث آشفتگی و گیجکننده بودن یک لوگو شود.
۴. تاریخ مصرف
اگر در استفاده از اشکال و نشانهها پیرو خط فکری مشخص و شعار واحدی نباشید؛ احتمالاً ماندگاری لوگو شما بسیار ضعیف خواهد بود. هنگام استفاده از اشکال مختلف در طراحی لوگو روی کاربرد اشکال خاص که در عین کلیشهای بودن میتوانند ظاهر لوگو شما را یونیک و مدرن نشان دهند تمرکز کتید.
کلام آخر
روانشناسی اشکال در طراحی نشانه، میتواند به شما در طراحی یک لوگو تأثیرگذار کمک کند. اگر از اشکال مرتبط و متناسب برای القای تفکرات و استراتژی برندتان استفاده کنید، اهدافی که از طراحی لوگو دارید زودتر محقق میشوند.
طراحی یک لوگو مناسب بر مبنای استفاده صحیح از اشکال و رنگها برای ساخت و انتشار الگوهای معنادار میتواند با سرعت چشمگیری برند شما را در اذهان مخاطبان ماندگار کند.
فراموش نکنید که کلیدیترین اصل در طراحی لوگو گویایی و انتقال دقیق شعار برند شماست، پس هر اندازه که در انتخاب اشکال و رنگها در طراحی لوگو خط فکری درستتری را دنبال کنید لوگوی موفقتری خواهید داشت.