اتود زدن اولیه
سفارش طراحی گرافیک که توسط گرافیست ها طراحی و ارائه می شود، ابتدا از طریق اتود زدن اولیه طراحی شده و سپس طی چندین مرحله ویرایش می شود. ممکن است برخی طراحان از همان اتود اولیه صرفا با ویرایش های کم و محدود به عنوان طرح اصلی استفاده کنند.
اما در برخی شرایط نیز ممکن است نظر کارفرما برای طراحی نیز مهم و ضروری باشد و طراح مجبور به ویرایش کردن اتود اولیه یا طراحی اتودهای دیگر باشد. به طراحی اولیه یا پیش طراحی اتود می گویند. اتود یک واژه فرانسوی است که به طرح های گرافیکی مقدماتی گفته می شود.
طراحان گرافیک می توانند از طریق طراحی و اتود اولیه، طرح و ایده هایی که در ذهن دارند را چندین بار و حتی با طرح های مختلف روی کاغذ یا با استفاده از نرم افزارهای طراحی، طرح های مورد نظرشان را طراحی کنند. در صورتی که قصد فعالیت در زمینه طراحی را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با اتود زدن لوگو و اهمیت آن در طراحی آشنا شوید.
اتود اولیه چیست؟
همان طور که در پاراگراف بالا اشاره شد، اتود اولیه به پیش طراحی و اولین ایده هایی که توسط طراح انجام می شود، می گویند. به طور کلی برای طراحی طرح های مختلف جهت استفاده در کسب و کارها لازم است که اتود اولیه زده شود.
در واقع این کار کمک می کند که طراح بتواند ایرادات و مشکلاتی که در طرح اتود اولیه وجود دارد را در همان ابتدای کار برطرف کند. علاوه بر این، در بسیاری از موارد ممکن است کارفرما نظرات و پیشنهادات در مورد طرح داشته باشد که باید در همان مراحل ابتدایی برطرف شود.
همچنین طراح می تواند با طرح اولیه به یک دید کلی از طرح نهایی برسد. یکی از بهترین مزایای اتود زدن اولیه این است که باعث صرفه جویی در زمان می شود.
اسکچ لوگو یا اتود دستی لوگو
اسکچ (sketch) به معنای پیش طرح یا اتود دستی است. به طور کلی اسکچ یا اتود دستی در طراحی طرح های معماری، طراحی گرافیکی و نقاشی و… نیز استفاده می شود. یکی از مهم ترین کاربردهای اتود دستی برای طراحی لوگو حرفه ای است.
یکی از بهترین مزایایی که طراحی اتود دستی لوگو برای طراحان گرافیک به همراه دارد، کاهش صرف زمان و هزینه های زیاد است. چرا که از طریق شروع طراحی با اتود دستی طراح می تواند با روند و سرعت بهتری ایرادات و کلیه نقص هایی که در روند طراحی رخ می دهد را برطرف کند.
طراح می تواند با اتود دستی چندین طرح را از مراحل اولیه و طبق همان نظر و پیشنهادی که کارفرما داده، طراحی کند. سپس کلیه ایده هایی که دارد را به عنوان طرح نهایی به کارفرما نشان دهد. برخی از طراحان و گرافیست های حرفه ای معمولا زمانی که تبحر و سرعت عمل بالایی در طراحی داشته باشند، دیگر از اسکچ یا اسکیس استفاده نمی کند.
اما به طور معمول توصیه می شود برای جلوگیری از هدر رفتن وقت و انرژی می شود. علاوه بر این، به طور کلی طراحی اسکچ کاربردهای مختلفی دارد که به شرح زیر است:
- به طراح کمک می کند که به طراحی خود مسلط باشد.
- ذهن کارفرما را برای پذیرش و تایید طرح آماده و باز می کند.
- باعث بهبود یافتن روند کار و همکاری طراحان و کارفرما با یک دیگر می شود.
- کمک می کند که ایده هایتان را از طریق طراحی بصری به بهترین نحو نشان دهید.
- طراحی اسکچ کمک می کند که فرایند پرداخت دستمزد به طراح آسان تر باشد.
- کارفرما با دیدن طرح اولیه از کیفیت کار طراح و روند کار اطمینان حاصل می کند.
- نیمی از کل هزینه طراحی لوگو شامل طراحی اسکچ است. بنابراین اگر کارفرما از روند کر یا طراحی لوگو راضی نباشد، سرمایه و زمان خود را هدر نمی دهد.
پیاده سازی ایده خام لوگو با مداد
همه کسب و کارها امروزه برای افزایش میزان فروش خود و برند سازی لازم است که اقدامات مهمی را انجام دهند تا شناخته شوند. یکی از بهترین روش ها برای به دست آوردن جایگاه مناسب در بازار کسب و کار و جلب اعتماد مخاطبین، طراحی لوگو است.
جهت سفارش طراحی لوگو در آرش لوگو بهتر است قبل از آن از بنده (آرش فرشاد) مشاوره رایگان بگیرید تا بهترین نتیجه برای کسب و کار شما حاصل شود.
لوگو به عنوان هویت یک کسب و کار شناخته می شود. برای طراحی لوگو اولین اقدامی که طراحان انجام می دهند، طراحی اتود اولیه است. در واقع طراحی ایده خام لوگو با مداد کمک می کند که سریع آسان بتوان ایده های خود را اجرا و طراحی کرد.
از طریق اتود زدن ایده اولیه با مداد، طراحان می توانند ایده های اولیه و خامی را که دارند، به مشتری و مخاطبان به صورت ساده نشان دهند. بسیاری از طراحان حرفه ای اولین ایده های خود را در جلسات مشاوره روی تخته می کشند و به کارفرما در مورد آن توضیح می دهند.
اما اگر ابتدای راه هستید، با استفاده از مداد هم می توان ایده ها را طراحی و حتی با استفاده از مداد رنگی، رنگ کرد. همچنین اگر نیاز بود تغییراتی در آن اعمال کنید، با پاک کن آن را پاک کنید و دوباره بکشید. برای پیاده سازی ایده خام با لوگو باید مراحل زیر را به دقت انجام دهید:
- بررسی و تحقیق کامل کسب و کار و بازار هدف
- بررسی و تحلیل لوگو رقبای کسب و کار و حتی ایده گرفتن از آن ها
- شروع اتود زنی و طراحی با استفاده از مداد
- انتخاب یک یا دو طرح منتخب و ارسال و نشان دادن آن به کارفرما
- رنگ کردن اتودهای برگزیده و تایید شده
- ارائه اتودهای منتخب به کارفرما جهت تایید نهایی