دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز یکی از بهترین ابزارها برای کمک به رشد کسب و کارها و افزایش درآمد از طریق اینترنت است. در نتیجه همه افرادی که میخواهند سایت خود را به درآمد برسانند یا از طریق اینستاگرام کسب درآمد کنند، باید با این مفهوم آشنا باشند. در این مقاله از آرش گرافیک با همکاری آژانس دیجیتال مارکتینگ دانوب، میخواهیم توضیح دهیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و با چه ابزارهایی میتواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟
تعریف دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، یکی از ابزارهای تبلیغاتی است که از سال ۱۸۹۶ متولد شد. دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده، استفاده از هرگونه ابزار دیجیتال برای جذب مخاطب و افزایش فروش یا درآمد است. در سادهترین حالت، دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی از طریق ابزارهای دیجیتال گفته میشود؛ در ابتدای کار، این ابزارها رادیو و سپس تلویزیون بودند. اما امروزه گوشیهای هوشمند و اینترنت بخش زیادی از دنیا را در برگرفتهاند و به عنوان مهمترین ابزارهای دیجیتال در جهان شناخته میشوند. به همین دلیل، دیجیتال مارکتینگ بیشتر بر اساس استفاده از ابزارهای آنلاین و اینترنتی توصیف میشود.
تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی
به طور کلی بر اساس نوع و روش جذب مخاطب در بازاریابی، این حیطه را به دو بخش آنلاین و آفلاین تقسیمبندی میکنند. بازاریابی آفلاین شامل چاپ کردن تراکت، بنر زدن در خیابان و تبلیغات رادیویی یا تلویزیونی است؛ اما بازاریابی آنلاین، روشهایی مانندد تبلیغات اینترنتی، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی را شامل میشود.
پیش نیازهای دیجیتال مارکتینگ
برای اینکه بتوانید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کرده و نتیجه بگیرید، باید یک سری پیش نیازها را داشته باشید. به عبارت بهتر، باید به نوعی کسب و کار خود را به فضای آنلاین متصل کنید تا مخاطب بتواند از این طریق، شما را پیدا کرده و ارتباط برقرار کند. سادهترین راهکار برای این حالت، طراحی سایت و سپس سئو کردن آن است. به این ترتیب هر زمان که تبلیغی را برای مخاطب ارسال کردید، میتوانید او را برای بازدید از سایت خود تشویق کنید.
همچنین داشتن یک صفحه یا کانال فعال در شبکههای اجتماعی هم میتواند پیشزمینه خوبی برای نتیجه گرفتن از دیجیتال مارکتینگ باشد. حتی اگر تنها به صورت حضوری فعالیت میکنید، ثبت کردن مکان فروشگاه یا دفتر در google map میتواند به شما کمک کند که از مزایای دیجیتال مارکتینگ در شهر خود بهرهمند شوید.
بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
ابزارهای مختلفی وجود دارند که میتوانند برای بازاریابی دیجیتال و آنلاین مورد استفاده قرار بگیرند؛ تنها موضوعی که اهمیت دارد، این است که زمان و مکان استفاده درست از این ابزارها را تشخیص بدهید تا بتوانید با بازدهی بالا از آنها استفاده کنید. مهمترین ابزارهای رایج برای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ
در بازاریابی محتوایی، شما میتوانید با انتشار محتوای متنی، تصویری یا ویدیویی در کانالهای مختلف، مخاطب را به خود جذب کنید. برای مثال، همین که محتوایی را در پیج خود منتشر کرده یا در سایتتان بالا ببرید، میتواند بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی شما باشد. همچنین کارهایی مانند انتشار رپرتاژ آگهی یا تبلیغات در صفحات پربازدید مجازی هم از دیگر روشهای کانتنت مارکتینگ هستند.
سئو
مهمترین و کمهزینهترین ابزار برای بازاریابی دیجیتال که نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالایی هم دارد، سئو است. با استفاده از SEO شما میتوانید سایت خود را در صفحه نتایج جستجوی گوگل بالا بیاورید. در نتیجه همه افرادی که خدمات مشابه شما را سرچ کردهاند، با نام برند و سایت شما آشنا شده و رفتهرفته به مشتری تبدیل خواهند شد.
ایمیل مارکتینگ
در این شیوه از دیجیتال مارکتینگ، شما یک متن آماده ایمیل را برای افرادی که قبلا به هر طریقی، آدرس ایمیل خود را به شما دادهاند، ارسال میکنید. مهمترین نکته در ایمیل مارکتینگ این است که باید یک جمله ده کلمهای بسیار جذاب را در بخش موضوع بنویسید تا مخاطب ترغیب شود که ایمیل را باز کرده و تبلیغات شما را مشاهده کند.
تبلیغات پاپ آپ
احتمالا برای شما هم پیش آمده که در حین خواندن مطالب یک سایت، تبلیغی بر روی صفحه ظاهر شود که با جستجوهای قبلی شما ارتباط دارد. این تبلیغات به نام پاپ آپ شناخته میشوند و دقیقا مخاطبانی را هدف قرار میدهند که قبلا خدمات یا محصولات مشابه شما را جستجو کردهاند؛ این موضوع میتواند نرخ موفقیت تبلیغ را تا حد زیادی بالا ببرد.
تبلیغات کلیکی یا PPC
تبلیغات PPC معمولا در حاشیه صفحات سایتهای دیگر نمایش داده میشوند؛ در این تبلیغات، شما تنها هزینه را وقتی پرداخت میکنید که کسی بر روی تبلیغ کلیک کرده باشد. در نتیجه احتمال دیده شدن تبلیغ و تبدیل شدن بازدیدکنندگان به مشتری، تا حد زیادی افزایش پیدا میکند. همچنین شما میتوانید هزینهها را به صورت مدیریتشده پرداخت کنید.
جستجوهای پولی
معروفترین ابزار برای جستجوی پولی، google ads نام دارد؛ در این حالت، شما به موتور جستجوی گوگل پول میدهید تا برای مدت مشخصی، کلمه کلیدی تعیین شده را در صفحه اول نمایش دهد. به این ترتیب، آمار بازدید سایتتان افزایش پیدا میکند و راحتتر میتوانید مخاطبان را جذب خود کنید. البته امروزه مخاطبان میدانند که کدام لینکها مربوط به تبلیغ گوگل هستند؛ در نتیجه این روش تا حدی بازدهی خود را از دست داده است.
دقت داشته باشید که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تنها به همین موارد محدود نمیشوند و روز به روز در حال گسترش هستند. بنابراین اگر میخواهید در بازاریابی دیجیتال به موفقیت برسید، باید به سراغ شرکتی بروید که با این ابزارها به خوبی آشنا بوده و بتواند در زمان درست از آنها استفاده کند.
سخن پایانی
دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده، استفاده از هرگونه ابزار دیجیتال برای جذب مخاطب و افزایش فروش یا درآمد است. آمار نشان میدهد که این روش رفتهرفته جایگزین روشهای سنتی بازاریابی شده و بازدهی بسیار بهتری در مقایسه با آنها دارد. فقط باید دقت کنید که با بررسی نمونه کارها و تجارب مشتریان قبلی، یک شرکت حرفهای را در زمینه دیجیتال مارکتینگ پیدا کنید تا بتوانید به هدف خود برسید.