طراح گرافیک (گرافیست) کیست؟
طراح گرافیک یا بهتر است بگوییم طراحان گرافیک به عنوان پیونددهندههای بصری عمل میکنند و کلیات بصری را با استفاده از رایانه، نرمافزار و یا با دست ایجاد مینمایند. آنها از نمادهایی برای اطلاعرسانی، الهام بخشیدن و جذب کنندهی مصرف کنندگان به وسیله فرمهای مجازی و هنری که میتواند شامل: جملات، کلمات و تصاویر باشد، استفاده میکنند.
طراح گرافیک هنرمندی است که برای انجام سفارش طراحی مشخصی، ابتدا سعی میکند دید کاملی از موضوع سفارش طراحی موجود به دست بیاورد، سپس بسته به تواناییهای ذهنی خود و با مشورت همکاران دیگری که احتمال دارد وجود داشته باشند، به ایده ای در مورد سفارش برسد.
البته این نکته را نباید فراموش کنیم که در همه حال مشورت با همکاران جواب نمیدهد چون هر طراح گرافیکی سبک و سیاق خود را دارد و ممکن است سبک ما با ایشان اصلا کنار نیاید. پس بهتر است همیشه طراحان گرافیک بیشتر روی خودشان تمرکز کنند تا اینکه از بقیه افراد در ایده یابی و خلاقیت مشورت بخواهند (البته این نظر شخصی من است).
اغلب هدف طراحان گرافیک جذب شدن توسط سازمانهایی میباشد که بسیار برجسته و معتبر هستند. آنها میتوانند با استفاده از رسانههای مختلف، هویت و ایدههای خود را تبلیغ کنند، این تبلیغات میتواند شامل: قلمها، تصاویر، شکلها، رنگها، طراحیهای قابل چاپ، عکاسی، آرم یا نشانهها، انیمیشن و بیلبورد باشد.
طراح گرافیک یا گرافیست، کدام صحیح است؟
ببینید همانطور که در بازار و زندگی امروزه جا افتاده، اکثریت به طراحان گرافیک، گرافیست میگویند. حال باید دید کدام درست است؟ Graphiste به فرانسوی به معنای طراح گرافیک میباشد و چنانچه بخواهیم بر این دلیل استدلال کنیم در اصل تفاوتی بین طراح گرافیک و گرافیست نیست، منتهی باید این نکته را در نظر داشت که ما در ایران زندگی میکنیم و بهتر است با زبان خود یعنی طراح گرافیک مخاطب طراح خود را خطاب کنیم. البته در ایران به غیر از دو مورد فوق: گرافیک دیزاینر نیز وجود دارد.
هدف اصلی طراحان گرافیک چیست؟
طراحان گرافیک باید با سایر طراحان و مشتریهای دیگر ارتباط برقرار کنند تا معلوم شود طرحهای آنان، پیام مطلوب را منتشر کرده و اطلاعات آنها را به طور واقع و خالص بیان میکند. اکثر آنها برای اجرای طرحهای خود از نرمافزارهای ویژه و تخصصی طراحی گرافیک بهره میبرند.
گرافیست، طراح گرافیک یا گرافیک دیزاینر هنرمندی است که برای حل بصری مسائل و سفارشی مشخص، ابتدا سعی میکرد شناخت مناسبی از موضوع سفارش به دست بیاورد، سپس بسته به توانایی های ذهنی خود و یا با مشورت همکاران دیگری که احتمال داشت وجود داشته باشند، به ایده ای در مورد سفارش دست پیدا کند، آنگاه با یافتن و ترکیب تصاویری مناسب آن ایده را تبدیل به یک فضای بصری درخور تبدیل کند و نهایتاً کار را با یک لی اوت حساب شده به پایان برساند.
آنها باید بتوانند راهکارهای مختلفی را جهت برقراری ارتباط بین مصرف کنندگان برای انتقال ایدههای خود ارائه دهند. آنها طرحهای متفاوت و ویژهای را گسترش میدهند که پیام خاصی را به مصرف کنندگان منتقل میکند.
آیا برای گرافیست شدن نیاز به توانایی در این زمینه دارید؟
امروزه که نرمافزارهای تخصصی گرافیک در رایانهها موجود هستند، قابلیت اجرای آنها نسبت به حسخوب طرحی که به شما میدهد اهمیتی ندارد. اکنون لازم نیست که شما برای انجام امور گرافیکی، یک هنرمند درجه یک باشید، اما باید بتوانید ایده و طرحهای پیشنهادی خود را بر روی کاغذ بیاورید و این طرحها باید به مشتری، حس و نظر شما را درباره این کار منتقل کند.
مقاله پیشنهادی مرتبط:
حرفه ای شدن در طراحی گرافیک
برای حل این مشکل باید برخی از دورههای آموزش ترسیم و طراحی را بگذرانید. ناامید نشوید و نگران نباشید چون هر چه زمان زیادی برای تمرین بگذارید به خودآگاهی بیشتری دست خواهید یافت. در ابتدا باید بر اصول و مبانی مسلط شده، سپس کار با کیفیت اساتید بسیاری را دید و الگوبرداری کرد. پس از آن با گذر رمان و تمرین فراوان میتوانید به سطوح بالاتری در رشته تخصصی خود برسید.
مراحل کار طراحان گرافیک
هر طراح گرافیک بر اساس نوع و تخصص اصلی خود در دیزاین مراحلی را باید انجام دهد که معمولا شامل چند مورد میشود که در ذیل به اختصار آنها را بیان میکنیم:
۱. دریافت سفارش و ارائه بریف طراحی
شاید این مرحله جزو اصلی مراحل سفارشات طراحی گرافیک است. در این مرحله پس از اینکه طراح گرافیک کاملا بر خواسته مشتری مسلط شد و بریف (Berif) کاملی از مشتری باب سفارش طراحی مربوطه دریافت کرد. باید بریف را کاملا بررسی کرده و چیز مبهمی قبل از استارت اتودزدن برای او باقی نمانده باشد.
وقتی که کاملا با مشتری(کارفرما) صحبتهای خود را کرد و دیگر سوالی نداشت و از پروژه بریف بسیار کاملی تهیه کرد حال نوبت به ایده پردازی و اتود زدن میرسد.
۲. ایده یابی و اسکچ
در مرحله دوم نوبت به ایده یابی و خلق و پرورش خلاقیت در مورد سفارش مورد نظر فرا میرسد. گرافیست باید تمام ایدههای ذهنی خود باتوجه به بریف کار را بر روی کاغذ بیاورد. معمولا بعد از آن هنرمند طراح اتودها و پیش طرح های متفاوتی را ساخته و در مرحله انجام، بسته به تواناییهای اجرایی خود آن پیشطرحها را میپروراند. تمام این فعالیتها مجموعه ای از تخصص را نیاز دارد که برای کسب کردن آن به زمان و ممارست در آموختن احتیاج است.
۳. نهایی سازی اسکچ و تایید کارفرما
حال که تمامی ایدهها روی کاغذ آمدند و ویرایشات لازم را دیدند تا پختهتر شوند نوبت آن است که کارفرما بین ایدههای اتود زده شده یکی را برای نهایی سازی انتخاب کند. در این مرحله امکان دارد شما مجبور باشید دوباره اتود زده و رضایت کارفرما را جلب کنید، ولی فراموش نکنید که این شما هستید که علم و هنر طراحی گرافیک را میدانید نه کارفرما.
خدمت پیشنهادی :
طراحی لوگو حرفه ای
بهتر است با راهکارهای حرفهای و یادگیری اصول فروش و بازاریابی کارفرما را متقاعد کنید که کار سلیقهای برای کسبوکار مناسب نمیباشد. ما فرض میگیریم که کارفرما اتود را تایید و نهایی کرده، حال نوبت به ایجاد خروجی با ابزار مناسب است.
۴. خروجی کار
در زمانهای قدیم، حدود ۲۰ الی ۳۰ سال پیش تمامی خروجیهای طراحان گرافیک بهصورت دستی بود و کامپیوترها در آن نقشی نداشتند. امروزه کامپیوترها نقش بسیار پررنگی در طراحی گرافیک دارند. همین امر باعث شده سالانه سبکهای متفاوتی در طراحی ظهور کند.
طراحان گرافیک از طریق چیدمان صفحات وب، صفحات چاپی و همچنین تصاویر برای ارتباط برقرار کردن بین ایدههایشان بهره برده و فناوری و هنر را ترکیب میکنند. آنها بعضی مواقع از عنصرهای طراحی مختلفی برای رسیدن به جلوههای تزئینی یا هنری استفاده میکنند، آنها طرحهای پایه و طراحی تولیدات را برای بروشورها، تبلیغات و گزارشهای شرکتی گسترش میدهند.
طراحان گرافیک با تصاویر و متن سروکار دارند، آنها بیشتر اوقات اندازه قلم، نوع فونت، طول، رنگ عناوین و متنها را انتخاب مینمایند. همچنین طراحان گرافیک تعیین میکنند که متن و تصاویر چگونه در یک صفحه و یا صفحات مختلف نمایش داده شوند.
طراحان گرافیک بصورت تیتروار چه میکنند؟
طراحان گرافیک برای استفاده و همچنین چیدمان متنها با نویسندگانی که کلمات را تعیین میکنند همکاری دارند و تصمیم میگیرند که این کلمات در کجای لیستها، پاراگرافها و همچنین جدولها قرار گیرند. به طور معمول کار آنها شامل موارد زیر میباشد :
- با مدیر هنری و یا مشتری برای مشخص کردن دامنه یک پروژه ملاقات میکنند.
- دربارهی راهکارها به مشتریان توصیه میکنند.
- آن پیام و مفهومی که قرار است به تصویر کشیده شود را تعیین میکنند.
- تصاویری را خلق میکنند که به شناسایی و انتقال پیام آن کمک کند.
- با استفاده از دست یا نرمافزارهای رایانهای طرحهایی را اجرا میکنند.
- تصاویر بصری و یا صوتی برای آرم، محصول و وبسایتها طراحی میکنند.
- مدل و سبک متن، رنگها و تصاویر را با دقت انتخاب میکنند.
- طرحها را در زمان خاص خودشان به مشتری و مدیر هنری ارائه میدهند.
- از نظرهای پیشنهادی مشتریان در طرح نهایی استفاده میکنند.
- قبل از منتشر کردن و چاپ طراحیها، خطاهای آنها را بررسی و رفع میکنند.
محل کار طراحان گرافیک کجاست؟
پاسخ به این سوال بسته به گزینههای مختلفی که انتخاب میکنید متفاوت است. معنای کار در منزل این نیست که شما در یک سازمان مشخص مشغول به کار هستید، بلکه کار شما به یک مالک منفرد و یا یک گروهی از مارکتها مربوط است. در این مورد، طراحان گرافیک معمولا کلی گرا میباشند و مهارتهای گسترده و مختلفی را دارا هستند، بشکلی که پاسخ کلیه نیازهای ویژه و خلاقانهی یک شرکت دارند.
معایب کار در منزل
- قوانین بیشتر و دشوارتر
- یک طراحگرافیک میتواند احساس محدودیت کند و برای رفع این مشکل باید در حالی که دستورالعملها را رعایت میکند، ایدههای بروزتری به وجود بیاورد.
- ارتباطات کمتر، طراحان گرافیک مجبورند طرحهای گرافیکی خود را به کسانی که طراح نیستند توجیه کنند و توضیح دهند.
مزایای کار در منزل
- زمان کار دست خودشان است و هزینه دریافتی بر اساس میزان تایم کار شده بر روی طرح قابل دریافت میباشد.
- ایدههای به کار رفته طبق الگویِ خاصی رعایت نشده و براساس نظرات تنها خود طراحان به بار مینشیند.
معایب کار در شرکت
- داشتن رئیس
- نداشتن قدرت انتخاب
- یکنواخت شدن زمان کاری
- درآمد ثابت
مزایای کار در شرکت
- تفکیک محل اشتغال و منزل
- مشارکت با همکاران در محیط کار
- ثبات شغل، بدون نیاز به جذب مشتری
- ایجاد فرصتهایی برای صعود و پیشرفت
- تمرکزی کامل که به طراحان اجازه میدهد تا درک واضح و روشنی از سازمانی که در آن مشغول هستند داشته باشند.
- دستیابی به موفقیت بلندمدت و مشاهده نتایج مثبت آن
باید در نظر داشت که یک محیط غیر طراحی مانند شرکت میتواند نسبت به شرایط طراحان گرافیک بهینه نباشد. در این صورت، طراحان کمتر با آن شرکت همکاری میکنند و از آن پس به عنوان گرافیست آژانس مشغول به کار میشوند. طراحان گرافیک در آژانس های گرافیکی توسط مشتریان خارجی و برای تولید محتوای خلاقانه استخدام میشوند. در محیط این آژانسها، طراحان به طور معمول با انواع زیادی از مارکتها همکاری میکنند.
نکته مثبت کار در آژانس های طراحی
مدیرانی که در این آژانسها حضور دارند با انواع امور گرافیکی آشنا هستند و دیگر نیازی به توضیح شما ندارند همچنین آنها از شما انتظارات و خواستههای والایی دارند. گاهی اوقات پیدا کردن اثر الهام بخش برای ایجاد یک اثر هنری ویژه و منحصر به فرد برای مشتری دشوار است. کاری که میتوانید برای باز کردن ذهن خلاقانه خود انجام دهید این است که خود را بهاصطلاح در کفش مشتری قرار دهید.
چه چیزی شما (به عنوان مشتری) را ترغیب به خرید خدمات یا محصول میکند؟ چرا آن را خریداری می کنید ( آیا این یک نیاز یا نیاز است؟ ) تنها ماموریتی که یک طراح گرافیک دارد فروش خدمات یا کالای مشتری است (آنها مانند فروشندگان بصری عمل میکنند). بنابراین اگر میتوانید به ایدهای برسید که خود شما را وادار به خرید کند، مطمئناً در مسیر صحیحی و درستی قرار دارید.
همچنین میتوانید نگاه کنید که طراحان گرافیک گذشته با محصولات یا خدمات مشابه چگونه برخورد کردهاند و کار خلاقانه آنها ممکن است ایدهها و جرقههای جدیدی را در شما ایجاد کند. ایدههای طراحی دودل بارها و بارها تا زمانی که یک طراحی جامد شروع به نشان دادن خود کند. طراحان گرافیک همچنین به عناوین طراح ارتباطات، طراح ارتباطات ویژوال با نام تجاری توسعه دهنده هویت و مشخصه طراح گرافیک نیز شناخته میشوند.
درآمد طراحان مبتدی در سال چگونه است؟
طبق تجربه بنده برای هر طراح مبتدی در سال ۱۴۰۰ در صورت داشتن رزومه کم حقوق وزارت کار که حدودا (۳.۶۰۰.۰۰۰) است، تعیین میشود البته از حق نگذریم خیلیها روی کارفرماها را سفید کرده و در این گرانی حقوقهای بسیار ناچیزی برای ۸ الی ۱۰ ساعت کار مداوم در روز میپردازند. برای اینکه بدانید درآمد طراحان گرافیک چگونه است لطفا بر روی لینک بزنید.
بهترین پیشنهاد برای هنرجویان رشته گرافیک
اینکه از شروع و ابتدای کار، عاشق کارتان باشید در هر زمینهای بسیار حائز اهمیت است. ابتدا باید مطمئن باشید که با هر تغییر در صنعت باید بروز شوید، نباید بدون آگاهی از پیشرفتهای روز دنیا و صرفا با دنبال کردن عقاید کهنه این کار را انجام دهید، چون در این صورت با شکست مواجه خواهید شد. گاهی اوقات شما بر روی طرحی که در حال اجرای آن هستید سرمایه گذاری فراوانی میکنید، آنهم به قدری که اگر کسی به شما انتقاد کند نسبت به آن موضع میگیرید که این کار اشتباه است، شما باید ذهن خود را آمادهی هرگونه انتقاد و پیشنهادی کنید.
این طرز فکر که اگر کسی کار شما را دوست ندارد به این معناست که شما طراح بدی هستید را دور بیندازید. بر روی طرحها و نمونهکارهای خود سرمایه گذاری کنید، روی بهترین طرحهای خود وقت بگذارید و آنقدر در معرض عموم قرار دهید که بتوانید آنها را توسعه و گسترش دهید. مدیران و کارفرماها همیشه از شما میپرسند که چرا آن قطعه را در آنجا قرار دادی؟ بنابراین شما باید بررسی و اطمینان حاصل کنید که چه قطعهای را در چه جایی قرار دادهاید. این هم یک نصیحت برادرانه از آرش گرافیک بود که امیدوارم به درد شما بخورد.
بسیار مفید و عالی
سلام و درود .
رضایت شما باعث دلگرمی ما برای تولید محتواهای بهتره … ممنون دوست عزیز 🙏
ممنون از وبسایت آموزنده تون . من همیشه مطالبتون دنبال می کنم
سلام و درود.
ممنون از نظر دلگرم کنندتون …
سلام و درود… ممنون بابت مطلب خوبتون. من تا حالا چند تا از پروژه هامو دادم به فریلنسرهای سایت خدمات یاب برام انجام دادن و راضی بودم. گفتم تجربه ام رو با شما هم در میون بزارم.
سلام و درود بر شما … خیلی هم عالی
ایشالا که در کارتون همیشه موفق باشین…
ممنونم توضیحاتتون خیلی عالی بود موفق و پیروز باشید
خوشحالم که برای شما توضیحات در باب طراح گرافیک مفید واقع شده دوست عزیز، موفق باشید
سلام . ببخشید بیمه ی یک طراح چطوره؟
سلام و عرض ادب. وقت بخیر
اگر منظورتون بیمه کردن یک طراح توسط خودش هست والا از شرایطش اطلاعی ندارم.