قبل از اینکه بدانیم اهمیت طراحی لوگو چیست بهتر است تعریفی کلی در مورد لوگو داشته باشیم. لوگو تصویری متشکل از فونت، رنگ و المانهایی است که بیانگر فعالیت یک شرکت، سازمان و یا هرگونه کسبوکاری میباشد. صاحبان کسب و کارهای بزرگ جهت طراحی لوگو کسبوکارشان وقت و هزینه زیادی صرف میکنند، میدانید چرا؟ آیا میدانید اصلا چرا باید لوگو داشته باشیم؟
اگر در ابتدای راهاندازی کسبوکار خود هستید احتمالا از اهمیت طراحی لوگو زیاد مطلع نباشید، به شما توصیه میکنیم تا در این مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب ما درباره تاثیر لوگو در کسب و کار با شما صحبت خواهیم کرد.
اهمیت لوگو در کسب و کار
اگر به تمام برندهای مطرح دنیا نگاه کنید متوجه میشوید که همه آن ها دارای لوگو هستند زیرا به اهمیت طراحی لوگو برای کسب و کار خود پی بردهاند. یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها بر چگونگی درک مشتری از کسبوکار، لوگو میباشد. طراحی لوگو اصلیترین مرحله در برندسازی است. لوگو یا نشانه حرفه ای می تواند به کسبوکار شما در موارد زیر کمک کند:
لوگو باعث شناخت برند شما توسط مشتریان می شود.
یکی از فاکتورهای موثر در جذب اعتماد مشتری طراحی لوگو به صورت حرفهای است. از طرف دیگر نشانهها تصویری کوتاه، مختصر اما مفید از فعالیت شما در ذهن مشتری ایجاد میکنند. همچنین لوگو میتواند به تمام مشتریان شما در سراسر جهان در مورد نوع فعالیت، نوع خدمات و محصولات شما اطلاعاتی را ارائه دهد. در واقع میتوانیم بگوییم که لوگو یک زبان بینالمللی است که شما را به مشتریان در داخل و خارج از کشور معرفی میکند.
لوگو هویت برند شما را تعریف میکند.
لوگو یکی از بهترین ابزارهایی است که میتواند نشاندهنده هویت برند شما باشد. هویت برند ویژگیهایی است که شما را از دیگران متمایز میکند. برخی از افراد به اشتباه هویت برند را همان برندسازی میدانند و به جای هم بکار میبرند. در حالی که هویت برند مجموعهای از ویژگیهایی است که باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین برند و مشتریان میشود. یکی از مهمترین المانهای هویت برند، لوگو است. لوگو شما را از لحاظ بصری و پیامی در ذهن مشتری نهادینه میکند. به همین خاطر است که صاحبان کسبوکارهای بزرگ برای طراحی لوگو به دنبال طراح لوگو حرفه ای میروند.
لوگو میزان حرفهای بودن شما را نشان میدهد.
یک لوگو حرفهای نشان میدهد که چقدر به کار خود اهمیت میدهید. یک لوگو که بدون صرف وقت کافی طراحی شده باشد قطعا نمیتواند اعتماد مشتریان شما را به خود جلب کند. اگر میخواهید در مبارزه با رقبای خود پیروز میدان باشید، باید به تمام جزئیات دقت کافی داشته باشید. هرگز فراموش نکنید اگر شما نتوانید مشتریان را به سمت محصولات و خدمات خود هدایت کنید، رقبای شما این کار را خواهند کرد. از طرف دیگر اولین برخورد مشتری با شما بهواسطه لوگو کسبوکار شما است. قطعا هیچکس نمیخواهد یک تصویر درهم و خسته از خود به مشتریان نشان دهد.
لوگو مشتریان هدف را جذب میکند.
یکی از مهمترین پیشنیازهای هر کسبوکاری شناخت مشتریان هدف و جذب آنها میباشد. درصورتی که طراحی لوگو توسط افراد متخصص و مجرب در این حوزه انجام شده باشد بهخوبی میتواند توجه بازار هدف را به خود جلب کند. بهعنوان مثال در صورتی که شما صاحب یک رستوران در یک شهر کوچک باشید، به دلیل رقابت محدود در شهرهای کوچک باید لوگو شما مطابق با سلیقه و فرهنگ مردم باشد تا آنها بتوانند به شما اعتماد کنند. اما اگر کسبوکار شما برونمرزی است باید در طراحی لوگو از جدیدترین متدهای روز دنیا استفاده شود و به نیاز بازار توجه شود.
طراحی لوگو آنلاین
یکی از راههای دیزاین نشانه استفاده از لوگوسازهای آنلاین است. در حالحاضر اپلیکیشنهای زیادی وجود دارند که خدمات ساخت لوگو را به مشتریان خود ارائه میدهند. علاوه بر این مدل اپلیکیشنها امکان طراحی لوگو در برخی از وبسایتها هم برای افرادی که بهدنبال طراحی لوگوی ارزان هستند فراهم شده است.
البته نداشتن فونت اختصاصی، نداشتن حق نسخهبرداری و کپیرایت از مهمترین معایب طراحی لوگو با لوگوسازهای آنلاین هستند. از آنجایی که لوگوسازهای آنلاین از یکسری لوگوهای پیشساخته شده برای طراحی لوگو استفاده میکنند که در اغلب موارد نتایج مطلوبی به دست نمیآید، بهترین راه این است که پس از ساختن لوگو با ایجاد برخی از تغییرات جزیی آن را شخصیسازی کرد. برخی از نرم افزارهای آنلاین طراحی لوگو عبارتند ازLogomakr، Canva، Logaster، Flamingtext، DesignEvo
طراحی آنلاین لوگو بیشتر به صاحبان کسبوکارهای کوچک توصیه میشود که بودجه کافی در اختیار ندارند. یکی از مهمترین مزایای لوگوسازهای آنلاین این است که استفاده از آنها بسیار راحت است و اغلب افراد بهتنهایی میتوانند برای خودشان لوگو طراحی کنند.
طراح لوگو حرفه ای
طراح لوگو فردی است که با نرمافزارهای گرافیکی و اصول طراحی نشانه آشنایی داشته و میتواند طراحی لوگو انجام دهد. با توجه به این که در سالهای اخیر افراد زیادی به عنوان طراح لوگو مشغول به فعالیت شدهاند، آنهایی میتوانند در این شغل موفق شوند که مدام دانش خود را در مورد استفاده از برنامههای گرافیکی بروز رسانی کنند.
از طرف دیگر داشتن خلاقیت و ابتکارعمل در طراحی از مهمترین ویژگیهای یک طراح لوگو حرفهای است. از آنجایی که لوگو به عنوان نماینده محصولات و خدمات یک کسبوکار به شمار میرود، توصیه میشود که برای طراحی نشانه بهسراغ افراد متخصص و مجرب در این حوزه بروید که دارای نمونهکار و رزومه قوی هستند.
مدل های مختلف طراحی لوگو
لوگو میتواند در سبکهای مختلفی مانند کلاسیک، مدرن، مینیمال، دستساز و… طراحی شود. اما علاوه بر این سبکها برخی از طرحهای رایج لوگو عبارتند از:
مونوگرام
تعدادی از حروف نام شرکت (در اغلب موارد حروف ابتدای نام) برای لوگو انتخاب میشوند. این طرح معمولا زمانی استفاده میشود که نام شرکت طولانی است و یا تلفظ آن دشوار است.
لوگوتایپ یا نشانه نوشتاری
یکی از طرحهای نسبتا آسان استفاده از تایپوگرافی است. در تایپوگرافی با استفاده از اصول خطنگاری، مفاهیم و پیام کسبوکار منتقل میشود. در حالحاضر طرح نشان کلمه یکی از تکنیکهای بسیار محبوب است.
لوگو آرم یا نشانه تصویری
یکی دیگر از روشهای موثر استفاده از سمبلها و یا نشانهای تصویری است. در این روش یک تصویر مرتبط با کسبوکار انتخاب میشود و در اغلب موارد با طرح نشان کلمه ترکیب میشوند.
در اینجا درباره اهمیت طراحی لوگو در کسبوکارهای بزرگ و کوچک صحبت کردیم. هر چند امکان طراحی لوگو ارزان از طریق لوگوسازهای آنلاین وجود دارد اما برای داشتن یک لوگو حرفهای بهتر است به طراح لوگو مراجعه کرد. توجه به این نکته ضروری است که صرف هزینه برای طراحی لوگو به نوعی سرمایه گذاری در کسب و کارتان است. با ما میتوانید لوگوهای مفهومی، شیک و بهروز داشته باشید.