همانطور که میدانید موتورهای جستوجو به محتواهای تکراری و کپی حساسیت زیادی نشان میدهند و در رتبهبندی سایتها به این موضوع توجه ویژهای دارند.
هنگامیکه شما در یک وبسایت از چندین محتوا یکسان با URL متفاوت استفاده میکنید موتورهای جستجو برای محتواهای تکراری به وبسایت شما نمره منفی میدهند، برای حل این مشکل و کمک به موتور جستجو برای ایندکس صفحه مورد نظرتان میتوانید از تگ کنونیکال استفاده کنید. در ادامه مطلب به ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون سؤال تگ کنونیکال چیست و بررسی ویژگیها و کاربرد این تگ خواهیم پرداخت.
تگ کنونیکال به چه دردی میخورد؟
با توجه به تعریف مختصری که از تگ کنونیکال ارائه شد این تگ با معرفی صفحه اصلی سایت به موتور جستجو به جلوگیری از مشکلات مربوط به تشخیص محتوای کپی و تنزل رتبه در نتایج موتورهای جستجو کمک میکند.
شاید این سؤال را از ما بپرسید: چه دلیلی وجود دارد که افراد در وبسایتشان محتوای تکراری بارگذاری کنند؟ در پاسخ باید بگوییم که صفحات تکراری از نظر محتوایی ممکن است اهداف و مضامین متفاوتی داشته باشند اما چون موتورهای جستوجو را در نمایش لینکها گیج میکنند، بازخورد نمره منفی و تنزل رتبه در موتورهای جستوجو را برای وبسایت شما به دنبال دارند.
به طور مثال ممکن است شما دو محتوای آموزشی با مضمون مشابه منتشر کنید اما یکی برای استفاده ناشنوایان و یکی برای افراد معمولی نگارش شده باشد یا در سایت فروشگاهی خود محصولات مشابهی از برندهای متفاوت عرضه کنید. با وجود اینکه محتواها و محصولات شما متفاوت هستند و باید در صفحات جداگانه منتشر شوند از نظر موتورهای جستوجو یکسان و مصداق محتوای کپی شناخته میشوند.
برای حل این مشکل با استفاده از تگ کنونیکال میتوانید یک صفحه را به عنوان محتوای اصلی انتخاب کنید و از صفحات مشابه به آن کنونیکال بدهید تا موتور جستوجو صفحه اصلی شما را به عنوان صفحه مرجع درنظر بگیرد.
توجه به این نکته حائز اهمیت است که با وجود اینکه تگ کنونیکال ابزار مفیدی است که به شما کمک میکند تا به موتورهای جستوجو بفهمانید کدام صفحه برای شما ارزشمندتر است و باید رتبه بهتری بگیرد اما استفاده اشتباه از این تگ ممکن است مشکلات زیادی برای وبسایت شما پیش بیاورد و رتبه سایت شما تنزل دهد، همچنین باعث بوجود آمدن مواردی در بخش indexing سرچ کنسول سایت شما شود.
استفاده از تگ کنونیکال برای کدام وب سایتها ضروری است؟
اگر شما تولید محتوا برای وبسایتتان را طبق اصول و الگوریتمهای سئو انجام داده باشید و محتوایی یا مضمون تکراری یا URL مشابه ندارید، نیازی به استفاده از تگ کنونیکال ندارید.
به طور کلی اگر وبسایت شما یکی از ویژگیهای زیر را دارد لازم است که از تگ کنونیکال استفاده کنید.
- درصورت استفاده از محتواهای با مضمون مشابه در وب سایت
- اگر در سایت فروشگاهی خود محصولات مشابه برندهای مختلف را عرضه میکنید.
- اگر سایت شما بدون اسلش (/) و بدون توجه به بزرگ و کوچک بودن حروف قابلیت دسترسی دارد.
- اگر محتواهای تبلیغاتی در وبسایتها و پلتفرمهای دیگر منتشر میکنید.
- درصورتیکه صفحه اصلی سایت شما از طریق آدرسهای مختلف در دسترس قرار میگیرد.
- اگر در سایت شما یک محتوا در نسخههای گوناگون پی دی اف، چاپی و… منتشر شده است.
روش استفاده از تگ کنونیکال
روش استفاده از تگ کنونیکال بسیار ساده است برای افرادی که با کدنویسی، وبسایتهای اختصاص طراحی میکنند تگ کنونیکال در قسمت هد وبسایت و در کنار متا تگهای دیگر قرار میگیرد.
ساختار تگ کنونیکال در سایتهای اختصاصی به صورت زیر میباشد:
<link rel=”canonical” href=”your-url”>
دقت کنید که تگ کنونیکال را در قسمت هد وبسایت قرار دهید. اگر سایت خود را با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی کرده اید، میتوانید براحتی از ۲ افزونه پرکاربرد سئو وردپرس یعنی یوست و رنک مث بهره ببرید.
نکات مهم در رابطه با استفاده از تگ کنونیکال
دقت کنید که شما با استفاده از تگ کنونیکال به موتور جستجو کمک میکنید تا صفحه اصلی را برای رتبهدهی تشخیص دهد، اما موتور جستجو همیشه صفحهای که به آن کنونیکال داده اید را به عنوان صفحه اصلی شناسایی نمیکند و گاهی ممکن است صفحهی دیگری را به عنوان صفحه اصلی تلقی کند.
برای اینکه گوگل نظر شما را بپذیرد و صفحه مورد نظرتان را به عنوان صفحه اصلی ایندکس کند باید بعد از درک کامل مقوله تگ کنونیکال تمام نکات و ریزهکاریهای مرتبط برای استفاده از این تگ را رعایت کنید، شایان ذکر است که اگر شما از تگ کنونیکال اشتباه استفاده کنید نه تنها به ارتقا رتبه وبسایتتان کمکی نخواهید کرد بلکه ممکن است به خاطر گیج شدن موتور جستوجو در سایت شما برای یافتن صفحه اصلی، رتبه وبسایت شما به شدت تنزل پیدا کند. در رابطه با استفاده از تگ کنونیکال به نکات زیر توجه کنید.
- تگ را در قسمت هد سایت قرار دهید، قراردادن تگ کنونیکال در قسمت body اشتباه است و باعث میشود موتور جستجو به طور کلی از خواندن آن صرفه نظر کند.
- تگهای کنونیکال مشابه را برای صفحات جدید و صفحات موجود استفاده نکنید چون این کار موتور جست و جو را گیج میکند.
- از زنجیره تگ کنونیکال استفاده نکنید، ارجاع دادن تگهای کنونیکال به هم باعث گیج شدن موتور جستوجو میشود.
- میتوانید صفحه اصلی را به خودش کنونیکال دهید، ارجاع صفحه اصلی به خودش توسط تگ کنونیکال تاکید مضاعفی بر ارزشدهی به آن صفحه به عنوان صفحه اصلی دارد.
- تگ کنونیکال را میتوان برای ارجاع دادن صفحات به صفحات مشابه به وبسایتهای دیگر هم مورد استفاده قرار دارد. اگر شما چند وبسایت با محتوای مشابه دارید میتوانید از تگ کنونیکال هم به صورت داخلی و هم برای ارجاع صفحات به وبسایتهای دیگرتان بهره بگیرید.
سخن پایانی
در این گفتار اطلاعاتی در زمینه تگ کنونیکال (canonical tag) ارائه دادیم و روش استفاده از این تگ را بیان کردیم.