آیا طراحی سربرگ برای کسب ‌و کارها مهم است؟

آیا طراحی سربرگ برای کسب ‌و کارها مهم است؟
چرا باید برای کسب و کارها سربرگ طراحی کرد و در کل اهمیت طراحی سربرگ برای یک کسب و کار اداری یا شرکتی به نظر شما در چیست؟ در این مقاله قصد دارم این سوالات مهم را پاسخ داده و اهمیت طراحی سربرگ و اوراق اداری و شرکتی را بازگو کنم.
عنوان‌های مقاله

قبل از اشاره به اهمیت طراحی سربرگ بهتر است تعریف مناسبی از سربرگ داشته باشیم. سربرگ یکی از المان‌های اصلی طراحی ست اداری است و شامل یک طراحی گرافیکی است که مجموعه‌ای از اطلاعات مانند لوگو، نام برند، زمینه فعالیت، تاریخ و پیوست و… را پوشش می‌دهد. سربرگ معمولاً برای کاغذهای A4 و A5 و قطعات کوچک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی سربرگ برای بسیاری از کسب‌وکارها، ادارات و شرکت‌های تجاری اهمیت زیادی دارد و معمولاً در نامه‌های اداری، توافق‌نامه‌ها، قراردادهای تجاری و فاکتورهای فروش و… از اوراق دارای سربرگ استفاده می‌شود. در این گفتار تمامی مزایای استفاده از سربرگ را بررسی خواهیم کرد.

المان های اصلی در طراحی سربرگ کدامند؟

اجزای تشکیل دهنده یک سربرگ اداری یا شرکتی
اجزای تشکیل دهنده یک سربرگ اداری یا شرکتی

قبل از اینکه مزایای سربرگ را بیان کنیم بهتر است بدانید یک سربرگ مناسب حاوی چه اطلاعاتی است و تا در مرحله بعدی اهمیت طراحی سربرگ و چگونگی تأثیرگذاری سربرگ بر کسب‌وکارها را بررسی کنیم. رایج‌ترین المان‌های موجود در سربرگ‌ها شامل موارد زیر می‌باشند. در طراحی ست اداری سربرگ نقش بسیار حیاتی برای یک شرکت یا اداره را ایفا می‌کند پس باید خیلی مهم تلقی شود.

  • آرم شرکت یا موسسه مربوطه حتما قید شود.

آرم یا لوگو یکی از مهم‌ترین اجزا سربرگ است. جای قرارگیری آرم شرکت یا مؤسسات در اوراق اداری در اکثر طراحی‌های گرافیکی، ‌به سلیقه طراح مربوط است و به سبک طراحی گرافیکی بستگی دارد، در مورد جای قرارگیری آرم‌ها در سربرگ‌های اداری در ایران لازم است بدانید که معمولاً آرم‌ها در گوشه بالای سربرگ و در سمت راست برگه قرار می‌گیرند، چون گوشه سمت چپ بالای سربرگ، مخصوص قرارگیری تاریخ، شماره و پیوست‌های اداری است.

  • درج تاریخ، شماره نامه و پیوست شرکت در اوراق اداری آورده شود.

در سربرگ‌های اداری تاریخ، شماره ثبت، پیوست‌ها و‌‌‌… از ضروری‌ترین عناصر سربرگ هستند؛ اما در سربرگ‌های غیر اداری بسته به نیاز و سلیقه طراح پیوست یا شماره قابل حذف است. این المان‌ها قاعدتاً باید در بالای برگه و در سمت چپ سربرگ درج شوند. شایان ذکر است که سایز فونت به کار رفته در المان تاریخ، شماره نامه و پیوست معمولاً 10 یا 11 است و سایز بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به گویایی و زیبایی ظاهری سربرگ لطمه می‌زند.

  • عنوان و زمینه فعالیت شرکت یا کمپانی مربوطه باید درج گردد.

بهتر است عنوان کمپانی یا شرکت و زمینه فعالیت آن در ابتدای سربرگ چاپ شود تا در وهله اول توسط مخاطب دیده شود، این مسئله به تشخیص این‌که سربرگ متعلق به چه نهاد یا کمپانی است را برای مخاطبان راحت‌تر می‌کند. فونت استفاده شده در عنوان شرکت سلیقه‌ای و بسته به نظر طراح گرافیک انتخاب می‌شود.

  • وجود آدرس و نشانی شرکت جزو الزامات در یک سربرگ حرفه ای است.

آدرس و نشانی کامل شرکت یا کمپانی به منظور دسترسی به صاحبان سربرگ، یکی دیگر از المان‌های ضروری در طراحی سربرگ‌ها است. زمانی که در مکاتبات رسمی نیازی به ارسال پاسخ یا تماس با نهاد مربوطه باشد، دسترسی راحت‌تر می‌شود.

درباره بخش آدرس و نشانی شرکت، تلفن تماس شرکت، فکس، آدرس پست الکترونیکی و آدرس وب‌سایت (در صورت وجود) باید ثبت شود تا تمامی راه‌های تماس با کمپانی یا شرکت در دسترس مشتری قرار بگیرد.

  • استفاده از فرم، خط و اشکال بنا به خلاقیت هنری طراح جهت ایجاد زیبایی بصری در سربرگ

اشکال و نشانه‌ها از دیگر عناصر سربرگ هستند که برای ایجاد جلوه بصری بهتر به سربرگ اضافه می‌شوند. وجود این المان‌ها سلیقه‌ای هستند و برای تأثیرگذاری بیشتر و تبلیغات در سربرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا طراحی سربرگ برای کسب و کارها مهم است؟

اهمیت طراحی سربرگ
اهمیت طراحی سربرگ

پاسخ به این سؤال قطعاً مثبت است. چه شما صاحب یک کسب‌وکار آزاد باشید و چه مدیر یک اداره یا نهاد خصوصی یا دولتی باشید، طراحی سربرگ از جنبه‌های گوناگون می‌تواند بر کسب‌وکار و خدمات‌رسانی شما تأثیرگذار باشد. طراحی سربرگ برای ادارات و مؤسسات دولتی و نیز انواع برندهای تجاری و کمپانی‌های معتبر اهمیت دارد.

برای درک اهمیت طراحی سربرگ تصور کنید یک نامه اداری دریافت می‌کنید که در یک قطعه کاغذ کاملاً معمولی و بدون سربرگ، نگارش شده است! شما با دیدن چنین نامه‌ای احتمالاً در صحت و رسمیت نامه دچار تردید می‌شوید. طراحی سربرگ به عنوان یک بخش ضروری از تمام نامه‌ها و قراردادهای اداری و تجاری اهمیت زیادی دارد، برخی از مزایای طراحی سربرگ به شرح زیر هستند:

  • رسمیت بخشی و تائید هویت شرکت در سربرگ دیزاین شده

درج لوگو، نام برند و زمینه فعالیت آن، در سربرگ یک نامه اداری یا تجاری می‌تواند نشان‌دهنده رسمیت و دلیلی بر تائید هویت و اصالت محتویات یک نامه اداری یا قرارداد تجاری باشد. زمانی که شما تمام اطلاعات برندتان را در سربرگ نامه‌هایتان درج می‌کنید، به دیگران ثابت می‌کنید که برند شما به اندازه کافی رسمی و جدی است.

  • نقش مثبت سربرگ در بازاریابی شرکت و موسسه مربوطه

طراحی سربرگ می‌تواند نقش مثبتی در بازاریابی داشته باشد. طراحی سربرگ و هویت بصری برند، ابزارهای قدرتمندی برای تأثیرگذاری بر ذهن مخاطبان و ایجاد تصویری ماندگار در ذهن مشتریان شما هستند. زمانی که شما روی تمام نامه‌های خود اطلاعات مربوط به برندتان مانند نام، شماره تلفن، آدرس و… را درج می‌کنید، افرادی که به خدمات شما نیاز دارند، راحت‌تر با شما ارتباط برقرار می‌کنند. در واقع طراحی سربرگ مانند یک بازاریاب بالقوه برای برند شما عمل می‌کند.

  • جلوگیری از سوء استفاده کلاهبرداران با سربرگ

افزایش امنیت در مکاتبات اداری یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت طراحی سربرگ برای ادارات و نهادهای رسمی است. از آنجایی که سربرگ شامل اطلاعات خاص یک شرکت، اداره با برند است و تمام اطلاعات انحصاری برند مانند نام، لوگو، آدرس و… در سربرگ درج می‌شود، امنیت مکاتبات با استفاده از سربرگ افزایش می‌یابد و احتمال سوءاستفاده و کپی‌برداری از نامه‌ها و قراردادهای رسمی به حداقل می‌رسد.

  • با داشتن یک سربرگ حرفه ای به مکاتبات اداری نظم دهید.

یکی دیگر از جنبه‌های اهمیت طراحی سربرگ نظم‌بخشی به استاد و نامه‌ها است. سربرگ‌ها عموماً دارای تاریخ، شماره و پیوست هستند، درج شماره نامه و هم‌چنین تاریخ و پیوست‌ها در سربرگ به نظم دهی به مکاتبات اداری کمک می‌کند و باعث سهولت در بایگانی مدارک و نامه‌های رسمی یک اداره یا شرکت می‌شود.

  • داشتن یک سربرگ موفق دید حرفه ای به برند شما میدهد.

طراحی یک سربرگ انحصاری و تأثیرگذار می‌تواند حرفه‌ای بودن و اقتدار برند شما را به تصویر بکشد. درج لوگو حرفه‌ای و طراحی گرافیکی منحصربه‌فرد برای سربرگ می‌تواند نشان‌دهنده برتری یک برند و دلیلی برای تمایز آن برند از رقبا باشد.

  • خلق جلوه بصری ارزان قیمت توسط دیزاین یک سربرگ تحریر زیبا

ایجاد جلوه‌های بصری زیبا یکی از المان‌های مهم بازاریابی و اصول مهم برای تأثیرگذاری بر مخاطب است. طراحی سربرگ با وجود قیمت مقرون‌به‌صرفه می‌تواند با ایجاد جلوه بصری زیبا، اثربخشی مکاتبات شما را افزایش دهد و نشان دهنده سلیقه منحصربه‌فرد و دیدگاه خلاقانه شما باشد.

  • ایجاد پل‌های ارتباطی با افزایش اعتبار شما و کسب و کارتان

طراحی سربرگ شرکتی به حفظ ارتباط شما با مشتری کمک می‌کند. درج اطلاعاتی مانند شماره تلفن، آدرس دفتر و نشانی اینترنتی شرکت باعث می‌شود مخاطبان شما تمام پل‌های ارتباطی برای ارتباط با خدمات و کسب‌وکار شما را بشناسند و در صورتی که امکان تماس یا مراجعه حضوری به دفتر کار شما را ندارند بتوانند از طریق نشانی اینترنتی درج شده در سربرگ نامه‌های شما، صفحات رسمی شما را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کنند تا در صورت نیاز بتوانند از کالا یا خدمات شما استفاده کنند.

در طراحی سربرگ اداری و شرکتی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام طراحی سربرگ اداری یا شرکتی باید به نکاتی توجه کنید تا اهداف شما از طراحی سربرگ به خوبی محقق شوند. طراحی یک سربرگ خوب می‌تواند تمام مزایای گفته‌شده را برای کسب‌وکار شما به ارمغان بیاورد. برای طراحی یک سربرگ باکیفیت به نکات زیر توجه کنید.

  • درج کامل اطلاعات در سربرگ

درج لوگو، نام برند و زمینه فعالیت، تاریخ، پیوست و آدرس و شماره تلفن در سربرگ ضرورت دارد. این اطلاعات را به ترتیب اهمیت و به صورت کاملاً واضح در سربرگ خود درج کنید.

  • وضوح بالا توسط خلاصه سازی سربرگ

درج اطلاعات زیاد در سربرگ نباید از وضوح و گویایی سربرگ بکاهد؛ سربرگ شما باید در هر صورتی کاملاً خوانا و واضح باشد. المان‌های مهم‌تر را با طراحی گرافیکی برجسته کنید ولی از فونت‌های متفاوت استفاده نکنید، چون ممکن است ظاهر سربرگ شما را آشفته نشان دهند. هم‌چنین در انتخاب رنگ سربرگ به این موضوع توجه کنید که المان‌های سربرگ شما باید در حالت سیاه‌وسفید هم کاملاً واضح باشند.

  • سادگی و ست پذیری در طراحی سربرگ بسیار اهمیت دارد.

در طراحی سربرگ اصل سادگی را رعایت کنید. استفاده از فونت‌های مینیمال و طراحی گرافیکی ساده علاوه بر خلق یک جلوه رسمی و شیک، باعث می‌شود سربرگ شما قابلیت ست پذیری بیشتری با دیگر اجزاء ست اداری مانند پاکت نامه، کارت ویزیت، فولدر، برگ یادداشت و… داشته باشد و به راحتی با این المان‌هاست شود.

  • بازاریابی هوشمندانه را در سربرگ فراموش نکنید.

با درج اطلاعاتی مانند آدرس‌های اینترنتی برندتان در رسانه‌های اجتماعی و هم‌چنین استفاده از یک لوگو برجسته و منحصربه‌فرد در سربرگ می‌توانید به انعکاس پیام و ارزش‌های برندتان کمک کنید و تصویر ماندگار و حرفه‌ای از برندتان در ذهن مخاطب بسازید.

سخن پایانی

در این گفتار مزایا و دلایل اهمیت طراحی سربرگ برای ادارات، نهادهای دولتی، شرکت‌ها و برندهای مختلف تجاری را مورد بررسی قرار دادیم. همان‌طور که گفته شد طراحی سربرگ از جنبه‌های گوناگون ضرورت دارد، بعضی از ابعاد اهمیت طراحی سربرگ شامل مواردی مانند اعتباربخشی، ایجاد رسمیت، جلوگیری از کپی‌برداری و سوءاستفاده‌های غیرقانونی، نظم دهی به مکاتبات و… هستند.

هر اندازه که سربرگ شما از نظر طراحی کیفیت بالاتری داشته باشد و با دیگر المان‌های ست اداری شما هارمونی بیشتری داشته باشد، می‌تواند به برند شما ظاهر حرفه‌ای‌تر و رسمیت بیشتری ببخشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

واتساپ آرش گرافیک
ارسال پیام