همه چیز در مورد رازها و تاریخچه لوگو کوکاکولا

تاریخچه لوگو کوکاکولا
میخوایم با هم در مورد تاریخچه لوگو کوکاکولا و رازهای پشت پرده این تایپوگرافی شیک و حرفه ای کلی صحبت کنیم و بفهمیم چی به چیه، پس با آرش گرافیک همراه باشید.
طرح لایه باز سربرگ و کارت ویزیت میخوای؟
کافیه وارد لینک زیر بشی و PSD انواع فایل لایه باز رو با قیمت بسیار کم بخری!

همه چیز در مورد لوگو کوکاکولا

یکی از برندهای شناخته شده در سراسر دنیا، برند کوکاکولا coca cola هست که به دلیل کیفیت بالا طرفداران زیادی هم داره. نوشابه کوکاکولا اولین بار در سال ۱۸۸۶ میلادی توسط یک داروساز به نام جان پمبرتون به عنوان یک دارو اختراع شد و مورد استفاده قرار می گرفت. اما در دوره های مختلف تغییرات مختلفی روی اون اعمال شد.

بعد از مدتی فرانک رابینسون که دفتر دار و حسابدار دکتر جان پمبرتون بود و خط خوبی هم داشت، با استفاده از نام کوکاکولا (coca cola)، حروف زیبایی را با پیچ و خم هایی نوشت. این فونت مورد تایید دکتر پمبرتون قرار گرفت و روی همه محصولات نوشته شد. اما ویژگی مهم تاریخچه لوگو کوکاکولا این هست که در طی سال های متوالی مورد تغییرات مختلفی قرار گرفت. به همین منظور در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر ویژگی های لوگو کوکاکولا و تاریخچه اون می پردازیم.

 

حاشیه های لوگو برند کوکاکولا

کوکاکولا یکی دیگر از برندهایی است که در مورد لوگو آن حاشیه های زیادی ایجاد و شنیده شد. یکی از حاشیه های لوگو کوکاکولا اینه که طراحی این لوگو یک لوگوی ضد دینی هست. این شایعه باعث خشم و عصبانیت بسیاری از مسلمانان و شیعیان در سراسر جهان شده. حتی در این مورد شایعات و بیانیه های زیادی هم در شبکه های اجتماعی مختلف منتشر شد که این ادعا به شرح زیر هست:

“این آرم بدون این که افراد معمولی به اون دقت کنند، یک اهانت به پیامبر (ص) و مکه هست.” در واقع در صورتی که برچسب نوشابه کوکاکولا رو از اون جدا کرده و سپس به پشت بدنه بطری نگاه کنید، آرم کوکاکولا به صورت برعکس نمایش داده میشه و با عبارت “لامحمد – لا مکه” روبرو خواهید شد. با این وجود هنوز نظرات مختلفی در مورد این ادعا و شایعات مطرح میشه و صحت این موضوع نیاز به بررسی های بیشتری داره.

 

تاریخچه لوگو کوکاکولا

تاریخچه لوگو کوکاکولا

شرکت کوکاکولا سابقه فعالیتی بسیار بلند مدت داره و به همین دلیل در طی سال های راه اندازی شدن تاکنون تغییرات مختلفی روی لوگوی اون اعمال شده. به همین دلیل میشه گفت که لوگو کوکاکولا هم یک تاریخچه مهم داره که شناخت و بررسی این تاریخچه خالی از لطف نیست. در ادامه نیز به بررسی جزئی تاریخچه لوگو کوکاکولا می پردازیم.

 

از سال ۱۸۸۶ تا ۱۸۸۷ میلادی

اولین لوگویی که برای برند کوکاکولا طراحی شد، مربوط به سال ۱۸۸۶ است که برای طراحی اون از حروف ساده استفاده شده بود. به صورتی که به راحتی این حروف و نوشته های اون قابل تشخیص و شناسایی بود.

از سال 1886 تا 1887 میلادی

 

از سال ۱۸۸۷ تا ۱۸۹۰ میلادی

پس از مدت کوتاهی دکتر پمبرتون تصمیم گرفت که یک آرم و لوگوی متمایزتر و جذاب تر برای برند خودش داشته باشه. به همین دلیل در سال ۱۸۸۷ میلادی نسخه بعدی لوگو کوکاکولا طراحی شد. از اون سال تاکنون هم لوگوی این برند شکل اصلی خودش رو حفظ کرده. با این تفاوت که فقط چندین بار تغییرات کوچکی روی این لوگو اعمال شد که از نگاه افراد معمولی قابل تشخیص نیست.

 

از سال ۱۸۸۹ تا ۱۸۹۲ میلادی

با وجود این که شکل و ظاهر اصلی لوگو کوکاکولا تا طی سال های متوالی تغییری نکرد؛ اما در سال ۱۸۸۹ میلادی، یک نسخه ظریف از این لوگو طراحی و معرفی شد. یکی از تغییرات اصلی برای لوگوی جدید این بود که حرف C به صورت خمیده تر طراحی شده. همین طور دو الماس کوچک لوزی شکل، با رنگ مشکی در وسط فضای منفی حروف کشیده شده، قرار گرفت. علاوه بر این، همراه با این نوشته یک کاما بزرگ هم در شکل لوگوی جدید دیده می شد.

از سال 1889 تا 1892 میلادی

 

از سال ۱۸۹۲ تا ۱۸۹۹ میلادی

لوگوی جدید کوکاکولا در سال ۱۸۹۲ میلادی دوباره تغییرات کوچک و ظریف دیگری روی آن اعمال شد. بدین صورت که اگر لوگوی جدید را با لوگو چند سال گذشته کنار هم قرار داده و با هم مقایسه کنید، ممکن است متوجه این تغییرات جزئی نشوید. یکی از تغییرات دیگر اعمال شده روی لوگوی جدید این بود که دور اون یک حاشیه مستطیلی شکل و قرمز رنگ طراحی شد.

از سال 1892 تا 1899 میلادی

 

از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۳ میلادی

در سال ۱۸۹۹ میلادی هم لوگو کوکاکولا دچار تغییرات کوچکی شد. بدین صورت که همه حروف اون متعادل تر شد و همه خطوط قسمت های مختلف لوگو تقریبا با یک دیگر یکسان و برابر شدند.

همچنین در صورتی که به صورت دقیق تر به این لوگو نگاه کنید، صاف تر دیده میشه.برای چندمین بار لوگو کوکاکولا به صورت ظاهری اصلاح شد. بدین صورت که خطوط این لوگو باریک تر، پر رنگ تر، و به صورت بلندتر طراحی شد.

 

از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۱ میلادی

در سال ۱۹۳۴ میلادی هم طراحی مجدد لوگو کوکاکولا با رنگ نمادین قرمز که در حال حاضر هم همه ما این لوگو رو با رنگ قرمز می شناسیم، انجام شد. یکی از تغییرات دیگری که در سال ۱۹۳۴ میلادی روی این لوگو اعمال شد، ایجاد سایه روشن هایی زیبا روی اون بود که باعث قدرتمندتر و زیباتر شدن شکل ظاهری این لوگو شد.

 

از سال ۱۹۴۱ تا ۲۰۰۹ میلادی

در به روز رسانی جدیدی که روی لوگو کوکاکولا در سال ۱۹۴۱ میلادی انجام شد، طراحی کلمات به صورت ایتالیک بود و در اون حاشیه ها حذف شد. همچنین در صورتی که با دقت بیشتری به لوگو جدید توجه کنید، حروف در لوگوی جدید در مقایسه با لوگوی قبلی کشیده تر دیده میشه.

 

از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون

آخرین به روز رسانی و تغییراتی که روی لوگو کوکاکولا اعمال شد، مربوط به سال ۲۰۰۹ میلادی بود. طراحی مجدد این لوگو به صورت جسورانه تر انجام شد، اما به طور کلی تغییرات زیادی در سبک طراحی آن ایجاد نشد.

 

عناصر به کار رفته در طراحی لوگو کوکاکولا

به طور کلی برای طراحی کردن لوگو برندهای مختلف از فونت ها، رنگ ها، و نمادهای مختلفی استفاده میشه. این ویژگی در مورد همه لوگوها از جمله لوگو کوکاکولا هم صدق می کنه. از جمله مهم ترین عناصر به کار رفته برای طراحی لوگو این برند می تونیم به موارد مهم زیر اشاره کنیم.

 

۱. نماد لوگو کوکاکولا

نماد یا سمبل کوکاکولا، به صورت طراحی کلاسیک و دو رنگی هست و ظاهری ساده داره. در واقع با توجه به سادگی خاصی که داره، باعث شده که توی ذهن مخاطبین و مشتریان موندگار بشه.

 

۲. رنگ لوگو کوکاکولا

یکی دیگه از عناصر مهم و تاثیر گذار در طراحی لوگو کوکاکولا، رنگ لوگوی اون هست. برای طراحی این لوگو از رنگ های سفید و قرمز استفاده شده که بیانگر برتری، خلوص، و جوانی هست.

 

۳. فونت لوگو کوکاکولا

یکی دیگه از عناصری که باعث متمایز شدن لوگو کوکاکولا شده، فونت هایی منحصر به فرد و خاص و زیبا هست. فونت های این لوگو به صورت چرخشی طراحی شده و تا حد قابل توجهی تاثیر زیادی در افزایش جذابیت این لوگو داشته.

 

کلام آخر

یکی از مهم ترین اقداماتی که طراحان لوگو و به ویژه طراحان علاقه مند به یادگیری طراحی لوگو انجام میدن، بررسی کردن لوگو برندها و شرکت های مختلف هست. به همین منظور در این مقاله هم به بررسی تاریخچه لوگو کوکاکولا پرداختیم تا با سیر تکامل این لوگو به صورت کامل آشنا بشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
آرش فرشاد

آرش فرشاد هستم، عاشق خلق ایده های ناب و جدید، علاقه بنده در گرافیک بصورت اختصاصی سمت طراحی لوگو هست و در این حوزه تجربیاتی دارم که می‌خوام با شما دوستان عزیز به اشتراک بزارم.

انواع کارت ویزیت
کارت ویزیت های لایه باز با فرمت PSD ((طراحی شیک و حرفه ای))
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *