پشتیبانی سایت چیست + شرح وظایف پشتیان وبسایت

پشتیبانی سایت چیست
کم نیستند تعداد کسب­وکارهایی که از وب سایت برای تبلیغ و بازاریابی محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند؛ اما سوال اینجاست که آیا طراحی وب سایت به‌تنهایی می‌تواند به رشد و توسعه کسب‌وکار کمک کند؟
طرح لایه باز سربرگ و کارت ویزیت میخوای؟
کافیه وارد لینک زیر بشی و PSD انواع فایل لایه باز رو با قیمت بسیار کم بخری!

قطعاً پاسخ به این سؤال «خیر» است؛ زیرا وب سایت به‌صورت دائم از لحاظ محتوایی و فنی به به‌روزرسانی نیاز دارد. این کار برعهده فرد یا تیمی متخصص در زمینه طراحی سایت و برنامه­نویسی به نام «پشتیبان سایت» قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر دررابطه‌با نحوه پشتیبانی سایت و هزینه ­های آن مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

پشتیبانی سایت چیست؟

پشتیبانی سایت چیست؟

پشتیبانی (support) تمامی اقداماتی است که برای نگهداری و به‌روزرسانی سایت صورت می‌گیرد. پشتیبانی به لحاظ عملکرد به دو بخش محتوایی و فنی تقسیم می‌شود. این موضوع که سایت به چه نوع پشتیبانی نیاز دارد، بسته به نوع کسب­وکار و خواسته مالک متفاوت است؛

اما برای داشتن یک سایت مطلوب از دید گوگل برای رتبه‌بندی هر دو بخش فنی و محتوایی باید به‌صورت مداوم مورد ارزیابی قرار گیرد. تمامی سایت­های اینترنتی (استاتیک و داینامیک) برای حفظ و ادامه فعالیت به پشتیبان نیاز دارند.

زیرا ایجاد خطا و بروز مشکل در بخش‌های مختلف امری اجتناب‌ناپذیر است؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان به از دسترس خارج شدن سایت اشاره کرد. مواجه شدن کاربران با چین خطایی به‌صورت مداوم مطمئناً آنها را به سمت سایت­های سایر رقبا هدایت می­کند.

در نتیجه کسب­وکار در مسیر توسعه با شکست مواجه می‌شود. از طرفی الگوریتم‌های گوگل برای رده­بندی و اعتبارسنجی سایت بصورت مداوم و مستمر تغییر می‌کند. به همین دلیل باید به‌روزرسانی‌ها در ساختار سایت و تناسب با این تغییرات اعمال شود.

چه کسی پشتیبانی سایت را برعهده دارد؟

پشتیبانی وب سایت برحسب بودجه مالک کسب‌وکار به مدیر وب سایت یا تیم پشتیبان سایت سپرده می‌شود. اگرچه مدیر وب سایت نگهداری و به‌روزرسانی صفحه را با هزینه کمتری انجام می‌دهد؛ اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه، امکان بروز مشکل در بخش­های فنی وجود دارد؛ اما تیم پشتیبانی با بهره‌گیری از تخصص کافی و تجربه بالا به‌روزرسانی و رفع مشکلات فنی و محتوایی را به‌خوبی و در کوتاه­ترین زمان ممکن انجام می­دهد.

به‌روزرسانی محتوا بخصوص برای سایت­های فروشگاهی و خبری ضرورت پیدا می‌کند. محصولات رو به اتمام، محصولات جدید، تغییرات قیمت، تخفیف­های اعمالی و جشنواره‌های فروش ازجمله مواردی هستند که باید در سایت فروشگاهی به‌صورت روزانه و حتی ساعتی بررسی و به‌روزرسانی شوند.

در سایت­های خبری نیز روال به همین شکل است؛ زیرا کاربران به دنبال سایت‌هایی هستند که سریع‌تر اخبار روز را منعکس کنند؛ بنابراین پشتیبانی برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی ضرورت دارد.

هدف پشتیبان سایت چیست؟

وب سایت یک ابزار قدرتمند برای تبلیغات و بازاریابی است. پشتیبان سایت با بهره‌گیری از علم، تخصص و تجربه، کسب­وکارها را برای دستیابی به اهداف مختلف کمک می‌کند.

وظایف پشتیبان سایت چیست؟

وظایف پشتیبان سایت چیست؟

وظایف پشتیبان سایت بلافاصله بعد از طراحی سایت آغاز شده و بسیار گسترده است. وظایف پشتیبان وبسایت به نوع سایت بستگی داشته و متناسب با نیاز مشتری تغییر می‌کند. به عنوان مثال وظایف پشتیبان سایت وردپرس یا ادمین وردپرس در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • بررسی تاریخ انقضای دامنه
  • بازیابی اطلاعات در صورت نیاز
  • درج محتوای متنی، صوتی، تصویری
  • ارتقای امنیت سایت با نصب افزونه‌های مرتبط
  • نگهداری از هاست و ارتقا آن به‌تناسب شرایط
  • بررسی صحت عملکرد فرم‌های موجود در سایت
  • به‌روزرسانی محتوا و افزونه‌های نصب‌شده، پنل و پلاگین
  • نگهداری و حفظ سایت در مقابل حمله ویروسی یا هکری
  • پشتیبان­گیری یا بک­آپ از اطلاعات سایت
  • درج و بروزرسانی محصولات

 

نحوه انجام پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت به دو شکل حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. مورد اول که چندان مرسوم نیست، با حضور فرد پشتیبان در محل شرکت به‌صورت تمام‌وقت صورت می‌گیرد؛ اما مورد دوم یا همان پشتیبان سایت دورکاری و مجازی بیشتر کاربرد دارد.

در این موارد خدمت‌رسانی به کسب‌وکارهای دارای وب سایت از طریق تلفنی، مکاتبه‌ای و آنلاین انجام می‌شود. ایمیل، تیکت و پیامک از رایج‌ترین اشکال پشتیبان مکاتبه­ای هستند.

پشتیبانی آنلاین نیز با استفاده از برنامه‌هایی چون واتس‌اپ، تلگرام و پیام‌رسان‌های دیگر صورت می‌گیرد. سطح پشتیبانی از سایت توسط فاکتورهای مختلفی ارزیابی می‌شود. پیچیدگی سایت، نوع آن و میزان اهمیت و اعتبار کسب­وکار از جمله این موارد به شمار می­روند.

پشتیبان سایت برای به‌روزرسانی صفحه به لحاظ محتوایی، فعالیت رقبا و نیاز مشتریان را در نظر می‌گیرد. براین‌اساس گاهی یک محتوا در روز مدنظر قرار می‌گیرد. در بعضی شرایط نیز پنج محتوا یا بیشتر در روز موردنیاز است. البته این قضیه کاملا به نوع سایت، تسک های سئویی کارشناس سئو و استراتژی سئو بستگی دارد.

هزینه پشتیبانی سایت

خدمات پشتیبانی سایت به دو شکل پولی و رایگان ارائه می‌شود. بعضی از شرکت‌های طراحی سایت در یک بازه زمانی خدمات فنی و محتوایی را به‌صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ اما بعد از اتمام دوره تعیین شده در ازای ارائه خدمات از مالک سایت هزینه دریافت می‌کنند.

 

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی ضرورت استفاده از پشتیبان سایت پرداختیم. سایت بعد از طراحی شبیه کودکی است که به نگهداری و مراقبت نیاز دارد. در غیر این صورت طی مدت‌زمان کوتاهی به دلیل مشکلات فنی و محتوایی ازطرف گوگل جریمه شده و یا جایگاه مطلوبی کسب نمی‌کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
آرش فرشاد

آرش فرشاد هستم، عاشق خلق ایده های ناب و جدید، علاقه بنده در گرافیک بصورت اختصاصی سمت طراحی لوگو هست و در این حوزه تجربیاتی دارم که می‌خوام با شما دوستان عزیز به اشتراک بزارم.

انواع کارت ویزیت
کارت ویزیت های لایه باز با فرمت PSD ((طراحی شیک و حرفه ای))
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *