سئوکار کیست و چه وظایفی دارد؟ [بررسی کامل]

سئوکار کیست و چه وظایفی دارد؟
سئوکار شخصی است که با استفاده از دانش خود و الگوریتم های مختلف موتورهای جستجو اقدام به بهینه سازی وبسایت میکند. کارشناس سئو در اصل کاری که انجام میدهد برای ارتقای صفحات مختلف سایت بر اساس کلمات کلیدی موجود می باشد. در این مطلب سعی کرده ایم تا جای ممکن در مورد کارشناس سئو (سئوکار) توضیح دهیم و تمام ابهامات شما را در باب این پوزیشن کاری به روزز رفع سازیم.
طرح لایه باز سربرگ و کارت ویزیت میخوای؟
کافیه وارد لینک زیر بشی و PSD انواع فایل لایه باز رو با قیمت بسیار کم بخری!

همه ما امروزه شاهد رشد و پیشرفت در حوزه های کاری جدید و همچنین به وجود آمدن مشاغل و حرفه های نوین و خاص هستیم. یکی از جدیدترین و البته بهترین مشاغلی که در سراسر دنیا افراد زیادی به آن روی آورده اند، سئو یا بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو است. به فردی که اقدامات و تکنیک های لازم را به منظور افزایش رتبه یک سایت روی آن انجام می دهد تا رتبه سایت در نتایج جستجو افزایش یابد، سئوکار یا کارشناس سئو می گویند.

در واقع با توجه به این که روزانه تعداد زیادی از کسب و کارها تصمیم می گیرند که در دنیای آنلاین فعالیت خود را آغاز کرده و سود بیشتری به دست آورند، رقابت بر سر دیده شدن در دنیا و رسانه های آنلاین هم افزایش یافته است. به همین دلیل کسب و کارهایی که اقدام به طراحی و راه اندازی سایت کرده اند، باید ابتدا سایت خود را برای موتورهای جستجو SEO یا به اصطلاح بهینه سازی کنند. این اقدامات توسط سئوکار انجام می شود.

 

سئوکار کیست؟ (تعریف جامع آن)

سئوکار کیست؟

سئوکار یا کارشناس سئو به فردی می گویند که با دانش و تجربه و مهارت خود کلیه اقداماتی که به افزایش رتبه سایت و افزایش بازدید آن کمک می کند را، روی سایت انجام می دهد. در واقع این فرد با بررسی و یادگیری جدیدترین تکنیک ها و همچنین بررسی به روز رسانی های گوگل، سایت را از نظر ساختار فنی، محتوا، تجربه کاربری، سرعت بارگذاری، نوع طراحی سایت و… مورد بررسی قرار می دهد. سپس تکنیک های مختلف و مهم را که باعث افزایش رتبه سایت یا حفظ و بهبود جایگاه آن در نتایج جستجو می شود، انجام می دهد.

علاوه بر این، روش های مهم دیگری نیز برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک و واقعی وجود دارد که شامل برگزاری کمپین های تبلیغاتی، برطرف کردن و رفع مسائل و مشکلات فنی (با کمک دولوپر)، بهینه سازی و طراحی قالب، بهبود و افزایش سرعت سایت (با کمک دولوپر) و… است نیز باید روی سایت اجرا شود. این اقدامات و تکنیک ها نیز توسط سئوکار روی سایت انجام می شود.

 

وظایف سئوکار چیست؟

در پاراگراف بالا به طور مختصر در مورد برخی از وظایف سئوکار و اقداماتی که باید روی سایت انجام دهد، صحبت شد. اما وظایف سئوکار صرفا به همین موارد محدود نمی شود. بلکه یک کارشناس سئو متبهر و حرفه ای ممکن است ساعت ها و ماه ها زمان خود را روی بهینه سازی ساختار سایت قرار دهد تا به نتیجه مورد نظر برسد.

وظایف سئوکار چیست؟

علاوه بر این، هدف یک سئوکار حرفه ای و مجرب افزایش بازدید سایت با استفاده از کلمات کلیدی هدف و مناسب همان کسب و کار، بهبود تجربه کاربری، تطبیق دادن سایت با آخرین به روز رسانی الگوریتم های گوگل و در نهایت افزایش ترافیک سایت است. البته نکته مهم این است که این هدف بسته به نوع کسب و کار، نیاز کارفرما یا نوع سایت نیز متفاوت خواهد بود. با این وجود به طور کلی می توان گفت که وظیفه های سئوکار حرفه ای شامل موارد مختلف زیر است:

تحقیق کلمه کلیدی و تجزیه کردن کلمات متناسب با نوع و حوزه کسب و کار

قدم اول برای شروع سئو کردن سایت، تحقیق کلمه کلیدی و پیدا کردن کلمات هدف و متناسب با نوع کسب و کار است. برای این کار سئوکار از ابزار تخصصی و سرچ گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی و عبارات هدف استفاده می کند. پس از تجزیه و تحلیل کردن کلمات و لیست کردن کلمات و عبارات کلیدی مناسب، کارشناس تولید محتوا از این کلمات در طول محتوا، تیترها، و همچنین برای تگ تصاویر و… استفاده می کند. این کار به این منظور انجام می شود تا کاربران زمان جستجو کردن عبارات و کلمات کلیدی شان در گوگل، سایت شما را در نتایج جستجو پیدا کرده و وارد آن شوند.

تدوین استراتژی سئو

سئو یک فرایند بلند مدت است که با مدیریت یک متخصص سئو و تعدادی از افراد متبهر در زیر مجموعه ای از رشته های دیگر انجام می شود. به همین دلیل می توان گفت که یکی از مهم ترین وظایف سئو تدوین استراتژی سئو و مشخص نمودن برنامه آینده برای اجرای اقدامات و تکنیک های مهم و مختلف روی سایت است.

این کار کمک می کند که کل تیم و کارشناس سئو به این برنامه ریزی پایبند باشد و بتواند بر اساس این برنامه ریزی، در زمان های مشخص شده تکنیک ها و اقدامات لازم را برای بهینه سازی سایت انجام دهد. این استراتژی نیز ممکن است بر اساس نوع سایت یا قدمت آن متفاوت باشد و برای هر سایت باید یک استراتژی جدید و خاص تدوین و آماده کرد.

بهینه سازی ساختار سایت برای افزایش نرخ تبدیل

یکی از مهم ترین عواملی که باعث افزایش نرخ تبدیل و همچنین جلب نظر و رضایت کاربران و مخاطبین می شود، کل ساختار و ظاهر سایت و تجربه کاربری خوبی است که برای کاربران فراهم می کند. به همین دلیل یکی از اقدامات مهمی که توسط کارشناس سئو انجام می شود، بهینه سازی ساختار سایت و بررسی کلیه عوامل تاثیر گذار در بهبود تجربه کاربری است. چون در نهایت این رفتار کاربر است که نشان می دهد آیا سایت و محتوا و امکانات مختلف آن پاسخگوی نیاز و سوالات او بوده است یا خیر؟

تست و بهینه سازی سرعت بارگذاری و آپلود شدن سایت

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که باعث افزایش سطح رضایت کاربران می شود، سرعت بارگذاری سایت است. طبق بررسی های انجام شده کاربران پس از وارد شدن به سایت اگر در عرض ۳ ثانیه محتوا و قسمت های مختلف سایت را مشاهده نکنند، از سایت خارج می شوند. همین کار باعث افزایش نرخ پرش سایت شده و از نظر فنی اصلا خوب نیست.

به همین دلیل می توان گفت یکی از مهم ترین وظایف سئوکار این است که با استفاده از ابزار تخصصی باید سرعت بارگذاری سایت را در نمایشگرهای مختلف از جمله در موبایل و لپ تاپ و تبلت و… بررسی کند سپس بر اساس نوع مشکل یا ایرادی که در سایت باعث کاهش سرعت سایت شده، اقدامات لازم برای برطرف کردن این مشکلات و همچنین افزایش سرعت سایت انجام دهد.

لینک سازی داخلی و خارجی برای سایت

به طور کلی SEO شامل زیر مجموعه هایی مختلف شامل SEO on page (سئو داخلی)، SEO off page (سئو خارجی)، SEO Technical (سئو فنی یا تکنیکال) است. هر کدام از انواع سئو ذکر شده شامل اقدامات و تکنیک های تخصصی هستند که به طور کلی باعث بهینه سازی کل سایت می شوند.

در طی فرایند سئو داخلی، لینک سازی داخلی بین صفحات مختلف سایت انجام می شود تا کاربران بتوانند صفحات دیگر سایت را نیز مشاهده کرده و مدت زمان بیشتری در سایت بمانند. علاوه بر این، لینک سازی داخلی باعث درک بهتر موتور جستجوی گوگل از موضوع سایت و ارتباط صفحات مختلف آن می شود. همچنین در طی فرایند سئو خارجی نیز کارشناسان سئو، اقدام به بهینه سازی و لیجاد لینک های خارجی می کنند. هدف از لینک سازی خارجی نیز افزایش اعتبار سایت در موتورهای جستجو است.

بررسی مشکلات فنی

همان طور که در بالا هم ذکر شد، یکی از زیر مجموعه های اصلی سئو، سئو فنی یا تکنیکال است. منظور از سئو تکنیکال یا فنی بطور کلی، بهینه سازی کدهای سایت به منظور سازگاری با معیارهای موتورهای جستجو و اقداماتی برای کرال بهتر و بدون مشکل سایت است.

به طور کلی هدف از انجام تکنیک های سئو تکنیکال و برطرف کردن مشکلات فنی سایت این است که صفحات مختلف سایت برای موتورهای جستجو قابل شناسایی باشد. همچنین پس از این که مشکلات فنی به صورت کامل برطرف شد، موتورهای جستجو سایت را به عنوان یک سایت معتبر شناسایی کرده و تاثیر زیادی در افزایش رتبه و جایگاه سایت در گوگل خواهد داشت.

 

جمع بندی

یکی از حوزه های پر طرفدار و بسیار کاربردی در دنیای امروز، حوزه سئو است. به همین دلیل افراد علاقه مند به این حوزه با تمرکز بالا اقدام به یادگیری کرده و می توانند به درآمد خوبی هم برسند. در این مقاله به طور مفصل به تعریف و بررسی وظایف سئوکار و کلیه زیر مجموعه های مختلف آن پرداخته شد.

لطفا از آرش گرافیک حمایت کنید:
آرش فرشاد

آرش فرشاد هستم، عاشق خلق ایده های ناب و جدید، علاقه بنده در گرافیک بصورت اختصاصی سمت طراحی لوگو هست و در این حوزه تجربیاتی دارم که می‌خوام با شما دوستان عزیز به اشتراک بزارم.

انواع کارت ویزیت
کارت ویزیت های لایه باز با فرمت PSD ((طراحی شیک و حرفه ای))
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *